Leesautobiografie Nederlands

                     Mijn leesautobiografie

Mijn naam is Abdellah Chouki en ik zit in klas V42. Ik ben 15 jaar oud, ik woon in Filmwijk, Almere en ik kom uit een leuk gezin. Mijn gezin bestaat uit mijn vader, mijn moeder, mijn vier zussen en ik.

In mijn jeugd werd ik vaak voorgelezen door mijn moeder. Ik groeide er mee op en vond het altijd heel fijn dat mijn moeder verhaaltjes aan mij voorlas. Daarbij kun je denken aan verhaaltjes als “Mickey Mouse”, “Donald Duck”, “Disneyverhalen”, etc. 

Toen ik vier jaar oud was begon ik zelf boeken te lezen en het werd al snel iets wat ik heel leuk vind. De verhaaltjes die ik las zaten vol spanning en ze brachten mij in de “fantasiewereld” waar niks onmogelijk is en alles kan. ik heb dus in mijn hele jeugd talloze boeken gelezen, waarbij ik veel ging fantaseren. En dat was voor mij echt super!

Mijn moeder is een echte lezer. Ze leest elke dag voor haar plezier en steekt daar veel van op en wordt er ook wijzer van. Mijn vader daarentegen leest niet zo vaak boeken. Zo nu en dan leest hij wel eens een boek, maar hij leest in de meeste gevallen alleen boeken als hij daartoe gedwongen is.

Op mijn verjaardagen heb ik veel cadeautjes gekregen, maar een boek zat er niet vaak bij. Ik kreeg vooral speelgoed en andere leuke dingen. Een reden waarom mijn ouders niet echt boeken voor mij kochten was, omdat bijna alle boeken beschikbaar waren in de bibliotheek en het in hun ogen dus overbodig was. Als ik eerlijk ben vind ik mijzelf wel in dat standpunt, omdat je eigenlijk een boek alleen leest en er verder weinig mee doet. Je zou het voor de sier kunnen bewaren, maar je zou daar niet veel mee opschieten in mijn ogen.

Na mijn jeugd bleef ik boeken lezen, alleen las ik er toen niet zo veel als in mijn jeugd. Mijn motivatie om boeken te lezen bleef er altijd, maar het werd wel steeds minder. Dat kwam o.a. door de tv, games, etc. die in de tijd na mijn jeugd erg populair werden. En daardoor kreeg je eerder de neiging om een game te spelen dan een boek te lezen. Desondanks bleef het aantal boeken dat ik in die tijd (van mijn 12ejaar t/m 14e jaar) hoger dan je gemiddeld zou moeten lezen. Ik heb toen alle boeken van de serie “Geronimo Stilton” gelezen, dat zijn kinderboeken die geschreven door een pseudoniem die zichzelf Geronimo Stilton noemt. Daarnaast heb ik ook nog de hele Harry Potter serie gelezen. De boeken die ik van mijn 12e jaar tot mijn 14e jaar heb gelezen vond ik wel allemaal leuk.

In de eerste drie jaar van de middelbare school speelde er een probleem, ik kreeg steeds minder motivatie om boeken te lezen. Dat kwam doordat ik daar niet zo snel meer aan dacht en gewoon voordat ik ging slapen eerder op mijn telefoon zat dan dat ik een boek las. Dat probleem heb ik opgelost door echt alleen maar boeken te lezen waar ik zelf interesse in had. En het werkte, ik kreeg steeds meer motivatie om boeken te lezen. Uiteindelijk is het mij zelfs gelukt om mijn boek boven mijn telefoon te verkiezen. En dan zijn we waar ik nu ben, in de 4de klas en ik heb mijn motivatie om te lezen weer helemaal terug! Net als vroeger toen ik nog 8 was.

Ik lees tegenwoordig voor mijn plezier boeken die over maatschappelijke problemen gaan, omdat ik in onderwerpen geïnteresseerd ben die we in het dagelijks leven vaak horen, maar niet goed begrijpen. Daarnaast lees ik zo nu en dan een strip.

De boeken die ik reeds heb gelezen zijn:

Liquidator, de hongerspelen, ik ben Zlatan, Messi en Legend. Deze boeken hebben gelezen, omdat ze over onderwerpen gingen die mij echt aanspraken en daarnaast ben ik ook een grote voetbalfan, vandaar dus dat ik deze boeken heb gelezen. Deze boeken laten naar mijn mening ook zien wat voor type lezer ik eigenlijk ben.

Een goed boek voldoet naar mijn mening

Volgens mij zit ik nu op leesniveau 3, want ik lees graag over onderwerpen die in het dagelijks leven vaak voorkomen en ik ben ook geïnteresseerd in onderwerpen die spelen in de wereld van volwassenen. Daarnaast lees ik een boek niet alleen om van het boek te genieten, maar ook om er van te leren, te reflecteren en aan het denken gezet te worden door bijv. complexe vraagstukken die in het dagelijks leven voorkomen. Zoals ik al hierboven heb vermeldt lees ik graag boeken die gaan over maatschappelijke problemen, dat is dus mijn voorkeur. Maar dat betekent niet dat ik nieuwsgierig ben naar andere soorten boeken. Waar het mij om gaat is dat het een leerzaam boek is, er veel spanning in zit en het de moeite waard is om het te lezen. Om naar mijn volgende leesniveau te groeien dien ik meer interesse te wekken voor literaire boeken en moet ik meer boeken gaan lezen die gaan over wetenschap. Ik ben er van overtuigd dat ik dit jaar mijn leesniveau goed zal verhogen. Zeker nu ik meedoe aan inktaap.

 

Dit was mijn leesautobiografie.