Door: Sam Groot

Titel: Bint

Auteur: Ferdinand Bordewijk

Pagina’s: 78

Uitgever: De gemeenschap, Utrecht

Niveau: -

De Bree is een leraar Nederlands, die vanaf november les gaat geven op de school van Bint. Hij werkt thuis aan een studie over Anna Maria van Schuurman en gaat lesgeven op de school als afleiding. De favoriete klas van de directeur Bint, 4d, had namelijk de vorige leraar weggepest en daarom was er dringend een nieuwe leraar nodig. Er heerst een streng regime op de school van Bint, waarbij orde en tucht belangrijk zijn. Ook de Bree voert dit regime uit. Hij ziet alle klassen die hij lesgeeft als wezens en heeft bijnamen voor elke klas. Hij noemt ze: de grauwe, de bruine, de bloemenklas en de hel. Aan de hel verklaart hij direct de “oorlog”. Deze tactiek werkt en na een paar maanden wordt de hel een van de beste klassen van de school.

Tijdens een rapportvergadering besluiten de leraren om een jongen, Van Beek, een onvoldoende te geven, ondanks zijn dreigement om dan zelfmoord te plegen. Van Beek pleegt ook daadwerkelijk zelfmoord en na de kerstvakantie breekt er een opstand uit op de school. De “hel” stopt deze opstand. De hel wordt zo uiteindelijk de lievelingsklas van Bint en de Bree.

De school gaat aan het einde van het jaar op excursie. De Bree gaat ook mee. tijdens de excursie verdwijnen er Twee leerlingen uit de groep van De Bree. Deze leerlingen afkomstig uit de hel verdwijnen een dag maar worden later weer gevonden. Aan het einde van het schooljaar wil de Bree stoppen met lesgeven omdat hij van plan was maar een schooljaar te bijven. Uiteindelijk besluit hij om toch nog een jaar door te gaan. Bint neemt echter ontslag. De Bree probeert meerdere malen weer in contact te komen met Bint maar dit lukt niet. De Bree blijft lesgeven op de school en houdt nog steeds het regime van Bint aan.

Ik vond het een erg goed boek. Het verhaal van het boek was heel interessant.  Bint is in de derde persoon geschreven, maar dat hinderde niet, het was altijd wel duidelijk over wie het ging. Het boek bevat wel wat ouderwets taalgebruik, ondanks dat las het gemakkelijk weg, wat ik erg fijn vond. Bint heeft een chronologische volgorde al vindt er wel een flashback plaats. Bint is kenmerkend voor de tijd waarin het boek geschreven is. Hoe de personen zich gedragen in het boek komt overeen met hoe de mensen zich in die tijd gedroegen. Het totalitarisme en het nationaal socialisme waren toen opkomende politieke stromingen en die zijn dan ook verwerkt in het boek. Het was dan ook interessant om jezelf een beetje te verplaatsen in die tijd en van die tijd te leren.

Ik raad het boek zeker aan! Het is makkelijk te lezen en is wel een interessant boek. Bint geeft een goede indruk van de tijd waarin het geschreven is. Het boek heeft een boeiend verhaal. Omdat de verschillen van vroeger en nu duidelijk worden in het boek is het leuk om te lezen.