Recensie de Russen komen!

Door: Sam Groot

Titel: De Russen komen

Auteur: Mark Traa

Pagina’s: 250

Uitgever: Polak & van Gennep

Niveau: -

Niet zo lang geleden was een groot deel van de wereld in de ban van de Koude Oorlog. Ook in Nederland was de spanning voelbaar. Er heerste een voortdurende angst voor een atoomaanval door de Sovjet-Unie. De overheid probeerde het antwoord te vinden op de vraag: “Hoe moet de bevolking worden beschermd tegen het Rode Leger?”.

Journalist Mark Traa deed archiefonderzoek naar deze periode en doet in dit boek verslag van zijn bevindingen. Hij schrijft over vluchtplannen en schuilkelders voor regering en koningshuis, over plannen om de vliegtuigen van de KLM en de binnenvaartschepen naar het buitenland te verplaatsen en om kunstwerken in bunkers te verstoppen. De auteur trof in de archieven onder meer tot in detail voorbereide plannen om hele steden en dorpen te evacueren.

Het boek vond ik heel erg interessant om te lezen. Ik heb door dit boek veel geleerd over de Koude Oorlog in Nederland. Bij geschiedenis heb ik vooral geleerd hoe de Koude Oorlog over het algemeen verliep. Met daarbij vooral de strijd tussen de VS en de Sovjet-Unie. Bij dit boek ben ik echt veel meer te weten gekomen hoe het nou voor de mensen hier was en wat voor maatregelen de regering nam. Het onderwerp interesseert mij ook daarom was het makkelijk door te lezen. Het boek werd ook niet saai op een gegeven moment, wat ik meestal wel heb, doordat de verhaaltjes goed afgewisseld werden en niet al te lang waren. Het einde waarin de maatregelen van nu (tegen terrorisme) en toen worden vergeleken maakt het nog extra boeiend en is een goed slot.