Recensie Het Achterhuis

Door: Sam Groot

Titel: Het Achterhuis

Auteur: Anne Frank

Pagina’s: 302

Uitgever: -

Niveau: 3

Vanaf 12 juni 1942 tot en met 1 augustus 1944 hield het Anne Frank een dagboek bij. Zij kreeg dit dagboek voor haar dertiende verjaardag. Een paar weken nadat Anne in het dagboek begint te schrijven, duikt de familie onder.  Anne schrijft veel over de onderduik, onder andere over de spanningen die het samenleven met de andere onderduikers oplevert. Daarnaast zit Anne midden in de puberteit en dat levert flinke botsingen op met haar ouders en haar zus, Margot. Anne reageert voortdurend met heftige emoties op alles wat er gebeurt in de beperkte ruimte waarin ze leeft. Daarnaast filosofeert Anne over het leven, haar dromen, de oorlog, de liefde en haar karakter totdat het dagboek op 1 augustus 1944 opeens ophoudt omdat de onderduikers op 4 augustus 1944 opgepakt worden.

Voordat ik aan het boek begon, wist ik al het een en ander over het verhaal van Anne Frank. Ik heb het dan over het feitelijke gebeuren rondom haar onderduiken. Ook had ik de plek al gezien waar zij ondergedoken zat, waardoor ik een goed beeld kon vormen tijdens het verhaal. De emotionele lading en de precieze gebeurtenissen die plaatsvinden in het Achterhuis wist ik echter nog niets van, dus ik vond het erg interessant en integrerend om te lezen. Daarbij maakt het verhaal ook veel gedachten en emoties bij mezelf los, want het onderwerp is natuurlijk gevoelig. Ik kan er bijvoorbeeld niet over uit hoe het kan dat mensen op zo’n manier worden behandeld.

Ook kan ik me goed in Anne inleven. Niet qua tijd of omgeving, maar wel hoe het moet zijn als je twee jaar met dezelfde mensen zit opgesloten in een relatief kleine ruimte. Dat niet alleen, ook de manier waarop zij beter alles op kan schrijven dan zich kan uiten in spraak bijvoorbeeld. Het ouderwetse taalgebruik is soms lastig om te lezen, maar het heeft zo ook zijn magie. Hierdoor en door het heftige onderwerp duurt het wel lang voordat je door het boek heen bent, maar aandachtig lezen is ook niet erg voor een keer.