Recensie Turks Fruit

Door: Sam Groot

Titel: Turks Fruit

Auteur: Jan Wolkers

Pagina’s: 189

Uitgever: Meulenhoff

Niveau: 3

In de jaren ’60 ontmoet de naamloze ik-verteller, een kunstenaar, de liefde van zijn leven. Zoals dat gaat met grote liefdes, is de relatie geen lang leven beschoren. De kunstenaar eigent zich Olga toe, niet alleen in zijn leven, maar ook in zijn beelden. Zijn streven om zijn eigen wereld vorm te geven verstikt Olga. Ze vindt al gauw, mede door de bemoeienis van haar moeder, voor wie geen enkele man goed genoeg is, haar heil bij een andere man. En dan weer een andere man. Als de kunstenaar en Olga elkaar naar lange tijd weer ontmoeten, blijkt al snel dat Olga een hersentumor heeft en zal overlijden. Een grote roman over de grote zaken van het leven – liefde, kunst en de dood.

Ik ben van mening dat Turks Fruit een boek is dat iedereen gelezen moet hebben. Het is een ontzettend bekend boek en wanneer je het boek goed leest krijg in je in de gaten dat de dingen die beschreven worden een veel diepere betekenis hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Het boek behandelt serieuze thema’s, zoals liefde en de dood. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van beeldspraak en achter veel stukken ligt een symbolische betekenis. Zo staat de titel ‘Turks Fruit’ niet alleen voor het snoep dat de ik-persoon voor Olga koopt wanneer ze in het ziekenhuis ligt, maar ook voor de verrotting van de relatie tussen de ik-persoon en Olga. Al met al is het een boek dat je goed aan het denken zet. Zo bedenkt de ik-persoon zich dat het rare gedrag dat Olga vertoont heeft sinds hun breuk mogelijk veroorzaakt werd door de tumor in haar hersenen. Tot slot leidt het feit dat het boek beschreven wordt vanuit één persoon ertoe dat je deze persoon beter gaat begrijpen naarmate het boek vordert. Dit maakt het boek levendig. Het is dan ook zeker de moeite waard om dit boek te lezen.