Recensie Gouden Ei

Door: Sam Groot

Titel: Het Gouden Ei

Auteur: Tim Krabbé

Pagina’s: 98

Uitgever: Prometheus

Niveau: 3

Rex Hoffman en Saskia Ehlvest zijn al de hele dag in de auto onderweg naar hun vakantiebestemming in het uiterste zuiden van Frankrijk. Om een uur of zeven zijn ze nog ongeveer een uur verwijderd van de plaats waar ze zullen overnachten. Ze stoppen bij een tankstation. Daar gebeurt iets onbegrijpelijks. Als Saskia iets te drinken gaat halen, verdwijnt ze spoorloos. Niemand heeft iets gezien en ook jaren later ontbreekt nog elk spoor. Rex krijgt een nieuwe vriendin, hij pakt de draad van zijn leven weer op, maar de gedachte aan wat er met Saskia is gebeurd, laat hem niet los.

‘Maar weet je wat het ergste is? Het niet weten. Met twee blikjes voor de deur en tjoep, weg […] Je kan daar van die gedachtespelletjes over doen. Dan krijg ik bijvoorbeeld te horen dat ze ergens leeft, ze is heel gelukkig en zo. En dan mag ik kiezen: ze blijft zo doorleven, óf ik zal alles te weten komen, in ruil voor haar dood.’ Dan ontvangt Rex op een dag bericht van iemand die precies lijkt te weten wat er gebeurd is en bereid is dat aan Rex te vertellen.

Ik vond het een erg leuk verhaal om te lezen en de spanning heeft mij al die tijd dat ik het las, vastgehouden. Dit boek had ik dan ook snel gelezen. Er is geen één moment dat ik me verveelde en door de schrijfstijl van Tim Krabbé blijft het boeiend om te lezen. Daarnaast vond ik het leuk dat je als lezer op de helft van het boek meer te weten komt dan Rex zelf. Dit maakt het toch een stuk spannender.

Van te voren had ik niet verwacht dat ik het zo’n leuk boek zou vinden. Het verhaal is voor iedereen te begrijpen en door de schrijfstijl is het ook voor iedereen te begrijpen. Kortom: ik vind het een aanrader.