Recensie Joe Speedboot

Titel: Joe Speedboot

Auteur: Tommy Wieringa

Genre: Ontwikkelingsroman

Jaar uitgave: 2005

Aantal pagina’s: 315

Fransje Hermans is de verteller van het boek Joe Speedboot geschreven door Tommy Wieringa. Fransje raakt na een heftig ongeluk (overreden door een cyclomaaier) invalide en verliest voorgoed zijn spraakvermogen. Het enige wat nog wel werkt is zijn rechter arm. Hier maakt hij verder in het boek samen met Joe goed gebruik van door te gaan armworstelen. Fransje zijn fascinatie voor Joe (hij is nieuw in het dorp Lomark) is erg groot. Want Joe Speedboot is de jongen die zijn eigen naam gekozen heeft en op zijn vijftiende al bommenlegger, vliegtuigbouwer en bewegingsfilosoof is. Fransje vormt samen met Joe, Christof en Engel een bijzondere vriendengroep. In het boek verschijnen nog twee nieuwkomers in het Nederlandse dorpje Lomark. Papa Afrika (Mahfouz); Joe zijn stiefvader en Picolien Jane (ook wel PJ). PJ is een prachtig Zuid-Afrikaans meisje en Fransje wordt smoorverliefd op haar. Ook zij blijkt een verhaal met zich mee te dragen. Voor haar worden levenslange vriendschappen op het spel gezet.

Ik vind het boek Joe Speedboot erg gaaf. Ik vond het boek wel erg lastig om in te komen. Je moet je echt overgeven aan de fantasie en creativiteit van de schrijver omdat het verhaal af en toe erg apart kan zijn en bijzondere wendingen aanneemt. In het boek zie je Fransje echt opgroeien, dit vond ik erg mooi om te lezen. Ondanks de vele gebreken en handicaps die hij aan zijn ongeluk heeft overgehouden, houdt hij de moed erin. Dit boek is zeker de moeite waard om te lezen!

7/10