Recensie Kees de jongen

Titel: Kees de jongen

Auteur: Theo Thijssen

Genre: Ontwikkelingsroman

Jaar uitgave: 1923

Aantal pagina’s: 352

Opmerking: Het boek Kees de jongen geschreven door Theo Thijssen is lastig samen te vatten omdat het boek steeds over verschillende gebeurtenissen in Kees zijn leven gaat waarbij hij continue alternatieve werkelijkheden bedenkt.

De hoofdpersoon van het boek is Kees Bakels. Hij is 12 jaar oud en zit in groep 8. Zijn vader is schoenmaker, wat betekent dat hij moet opgroeien in een laag milieu. Kees vult zijn leven in met zijn eigen rijke fantasie, bij alles verzint hij een mogelijke situatie of uitkomst. Hij heeft het gevoel dat hij wat worden kan en dat hij uit zijn milieu zou kunnen breken. Tijdens het boek wordt hij verliefd op Rosa Overbeek, een nieuw meisje in zijn klas afkomstig uit een hoog milieu. Daarnaast wordt de vader van Kees ernstig ziek waarna hij overlijdt. Door het sterven van zijn vader moet Kees samen met zijn moeder, zijn broertje Tom, zijn zusje Truus en juffrouw Dubois verhuizen. Ze proberen rond te komen van het verkopen van thee en naaiwerk. Wanneer dit niet genoeg blijkt te zijn gaat Kees van school en neemt een baantje aan bij Stark & Co. Aan het eind van het boek komt hij Rosa tegen en krijgen ze ‘verkering’. Ondanks alles voelt hij zich super gelukkig.

Ik vond het erg lastig om dit boek te blijven lezen. Er zit niet echt een lopende verhaallijn in het boek waardoor ik al snel mijn concentratie verloor. Tijdens het lezen van dit boek moet je goed onthouden dat het verhaal meer een beschrijving is van het leven van Kees. De werkelijkheden van Kees zijn zoveel anders dan de echte werkelijkheid. Kees probeert uit zijn milieu te breken en anders te zijn dan alle andere jongens, hij wilt echt iets bereiken. Het is verdrietig om te lezen dat dit niet altijd lukt. Ik vind het mooi dat de schrijver echt een kijkje geeft in het leven van toen. Dan zie je weer hoe snel alles verandert is, nu ken ik bijvoorbeeld niemand die postzegels spaart.

6/10