Recensie Het leven uit een dag van A.F.Th van der Heijden

Stel je voor je leven bestaat uit één dag. Je eet drie maaltijden en maakt alles maar één keer mee. Je kan maar één keer een wens doen, je kan maar één keer seks hebben en een vrouw kan maar één keer zwanger raken. En wat er na die ene dag gebeurt? Na die dag zal je overlijden en in de hel of in de hemel terecht komen. Maar misschien is de hel toch nog niet zo slecht, of toch wel?

In de wereld van Benny is het heel normaal dat je alles maar één keer meemaakt. Herhaling zorgt namelijk voor verveling en de intensiteit van handelingen zal afnemen des te vaker je deze doet. Aan het begin van de dag leert Benny een meisje, Gini, kennen. In eerste instantie willen ze niks met elkaar te maken hebben, maar langzaam maar zeker trekken ze elkaars aandacht steeds vaker en kruisen hun wegen steeds opnieuw. Nadat ze samen hebben gedanst scheiden hun wegen weer. Toch blijven ze steeds naar elkaar verlangen en daarom zoekt Benny Gini op in het studentenhuis waar ze in de tussentijd is gaan wonen. In haar studentenkamer zullen ze elkaar ontmaagden. Dit smaakt naar meer, alleen is dit niet meer mogelijk omdat alle vormen van lust uit beiden is weggevloeid. De hel is de wereld van de herhaalbaarheid, dus bedenken ze het samen om naar deze wereld te ontsnappen om daar meer van elkaar te kunnen genieten. Om dit te bereiken plegen ze een moord op een onschuldige, blinde man. Of dit ervoor zorgt dat ze in de wereld van de herhaalbaarheid komen, is nog maar de vraag…

Religie speelt een belangrijke rol in het verhaal. Aan het begin van de dag krijgen alle kinderen les en wordt er ook een les gegeven door de priester van het dorp. Er komt duidelijk naar voren dat de kinderen op een goede manier moeten leven omdat ze anders in de hel zullen belanden. De hel wordt geschetst als een wereld waarin alles herhaalbaar is. Dit klinkt misschien ideaal, maar dan zal elke handeling steeds minder intens worden en uiteindelijk leiden tot verveling. Hoewel er duidelijk over het christelijke geloof wordt gesproken, toch zijn de personages in het boek sceptisch over de hel. Zo verlangen de hoofdpersonen naar herhaling van hun seksuele activiteit en willen juist bewust naar de hel.

Seksualiteit is een terugkerend onderwerp in het boek. Kort gezegd handelt de hoofdpersoon Benny na zijn ontmaagding alleen maar uit lust. Dit wordt zo extreem dat hij iemand vermoord. Persoonlijk vind ik dat nog al overdreven, omdat ik denk dat je lust ook op een andere manier kan bevredigen. Een onschuldig persoon vermoorden is daar niet voor nodig. Ook worden de liefde en seksualiteit naar mijn mening in een verkeerde houding laten zien. De schrijver schetst het beeld dat je alleen een liefdesrelatie met iemand kan hebben als je seks met iemand hebt. Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk dat seks niet de grootste rol in je relatie speelt, dat het gaat om hoeveel je van iemand houdt en niet over hoe goed diegene is in bed. In het verhaal komt ook duidelijk naar voren dat Benny en Gini niet meer bij elkaar zouden kunnen blijven, nadat ze seks hebben gehad,  terwijl ik vind dat je best een relatie kan hebben als je geen seks met elkaar hebt. Het beeld van seks in relaties wordt dit boek anders getoond dan het in de werkelijkheid zit. Dit zou kunnen leiden tot onhaalbare verwachtingen en teleurstellingen.

De ontmaagding van Benny en Gini wordt heel gedetailleerd en uitgebreid beschreven. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat je het letterlijk voor je kan zien. Maar is dat wel nodig? Ik denk het niet. Ik snap dat je eerste keer seks een belangrijk punt is in je leven, maar voor het verhaal is het niet perse beter om in zoveel details in te gaan op de ontmaagding. Door zolang door te gaan over seks wordt het verhaal naar mijn mening vertraagd, omdat voorafgaand aan de seks de activiteiten zich in een snel tempo opvolgden. De schrijver staat hier lang bij stil en gaat daarna weer in een sneltreinvaarttempo veder met de rest van de activiteiten die Gini en Benny doen. Naar mijn mening had de nadruk meer op het feit dat ze één dag leven en daarin moeten zorgen dat ze in de hemel terecht komen in plaats van seksualiteit.

Of het boek echt fantasy is, valt nog over te twisten. Alhoewel er geen draken, kabouters en elfen voorbij komen is het ook niet iets wat in heden kan gebeuren. Benny komt naar zijn dood terecht in een wereld die lijkt op degene waar hij uitkwam, maar deze wereld bevat wel herhaalbaarheid. Deze wereld wordt in beeld gebracht als de hel. De hel is voor de mens een soort abstract onderwerp, omdat simpelweg niemand weet hoe deze eruit ziet (en of hij überhaupt bestaat). Je zou kunnen zeggen dat hoe de hel in dit boek wordt beschreven, de fantasie is van de schrijver. Het boek verdient naar mijn mening het label fantasy, omdat er ondanks dat er voornamelijk alledaagse activiteiten worden beschreven er ook veel aspecten voorbij komen die in het echte leven niet zouden kunnen. Denk hierbij aan een mensenleven dat maar 24 uur duurt, waarin het lichaam dezelfde stadia afgaat als bij ons, alleen dan veel sneller.

Al met al is het een verhaal met veel interessante wendingen. Het verhaal is onvoorspelbaar, wat ervoor zorgt dat je als lezer wil weten hoe het veder gaat. Het boek is aan te raden voor lezers die door een boek aan het denken gezet willen worden en houden van boeken met een abnormaal tintje.