Reisdag 7

Parc Guëll en terugreis.

Donderdag 18 oktober
Vandaag hebben we ons allemaal klaar voor vertrek gemaakt. Om half 8 ging de wekker en om half 9 waren alle koffers in de bus geladen en begon het ontbijt. We kregen nog een leuk cadeautje van de docenten, namelijk een zwart t-shirt met ‘We love Barca 2012′. Na het ontbijt zijn we met de trein en de metro naar Park Guëll gegaan. Dit is een heel mooi natuurpark met allemaal mozaiekbeelden. We kregen twee opdrachten: een foto maken met de hagedis zonder toeristen erbij en met gekleurd papier een mozaiekafbeelding maken. In dit park hebben we ook een gezamenlijke foto gemaakt met de hele groep en iedereen heeft het t-shirt ‘We love Barca 2012′ aan. Na Park Guel zijn we weer met de metro terug gegaan naar het centrum van Barcelona. We zijn  hier om 3 uur aangekomen en toen hadden we vrije tijd tot kwart over 6. De meeste leerlingen zijn toen nog cadeautjes gaan kopen voor familie, lekker gaan eten of nog wat gaan shoppen. Om half 7 zijn we weg gereden en begon de lange terugreis naar Nederland!
Dimpfy Kroonen & Naomi Tjon-a-ong.

Reisdag 6

Dalí museum

Woensdag 17 oktober
Vandaag konden we voor het eerst wat langer slapen, we moesten om half 9 ontbijten en half 10 vertrokken we naar het Dali Museum.
Het Dali Museum was oorspronkelijk een theater, maar dit theater is afgebrand. Dali heeft veel oude elementen van dit theater behouden in zijn museum. Je ziet bijvoorbeeld nog de oude steunpilaren van de eerste verdiepingsvloer en veel kamers zijn benoemd naar de functie van de kamers in het theater. Dali was een paranoide man, dit zie je terug in zijn kunstwerken. Veel van zijn kunstwerken bevatten verborgen verhalen, in elk schilderij kun je bijvoorbeeld een gezicht herkennen als je op een andere manier er naar kijkt. Dali had een vrouw Gala, deze vrouw staat op veel van zijn schilderijen.
Na een rondleiding van 1 uur, mochten we nog een uurtje vrij door het museum lopen. Het was erg interessant om te kunnen beschouwen hoe Dali in elkaar zat en dacht. Hij was een slimme, maar moeilijke man in onze ogen. Zijn kijk op de wereld was interessant om te zien, maar deze was erg wantrouwend. Wij vonden het bezoek aan dit museum erg interessant, maar wel de saaiste activiteit van deze hele week.
Toen wij om half 4 terug kwamen bij ons hotel gingen wij de tapas maken die we de dag ervoor hadden gekocht op de markt. Daarna zijn we met z’n allen naar het strand gelopen en hebben we heerlijk gegeten, gezwommen, gezond en heel veel gelachen met elkaar.
Om half 8 zijn we zoals gewoonlijk weer gaan avondeten en daarna hadden de docenten een verrassing voor ons. Er werd ons verteld om onze mooie kleding aan te doen en een camera mee te nemen. Uiteindelijk liepen we naar een bowling- en golfbaan en gingen we met z’n allen midgetgolfen. Dit was een ontzettend leuke verrassing! Iedereen heeft ontzettend veel gelachen, vooral omdat niemand er iets van bakte.
Na het midgetgolfen zijn we nog even terug geweest bij het hotel en daarna zijn we door gegaan naar Menfis.. Iedereen heeft een ontzettend leuke avond gehad met elkaar en er is veel gelachen en gedanst. Zelfs de docenten gingen helemaal los op de dansvloer. We zijn uiteindelijk tot half 2 gebleven en daarna is iedereen helemaal uitgeput zijn koffer gaan inpakken en slapen. Volgende dag weer vroeg op!
Dimpfy Kroonen en Naomi Tjon-a-ong

Reisdag 5

Keuzedag

Dinsdag 16 oktober

We begonnen de dag, zoals elke dag, met een vroege start. Zeven uur aan de ontbijttafel en acht uur vertrokken we met de bus naar Barcelona. Er stonden vandaag twee activiteiten op het programma. De ene groep ging met Mo en Erwin mee naar Tibidabo en het wetenschapsmuseum en de andere groep met de andere vier docenten naar Palau de la Musica: het muziektheater. De groep met Mo en Erwin werd als eerst afgezet hoog in de bergen, waar een prachtig uitzicht over Barcelona te zien was. De bus zette daarna voort naar het muziektheater in het centrum van de stad. Van anderen hoorden we dat het Tibidabo en wetenschapsmuseum erg indrukwekkend was. Ook het theater was een leuke bezienswaardigheid. Na deze activiteiten kregen we in groepjes de opdracht tapas te kopen op de La Boqueria voor het etentje morgen op het strand. Hierna was er nog genoeg tijd om de stad te verkennen. Vijf uur reden we vanaf het Columbusbeeld weer terug naar het hotel. Hier hadden we alle tijd voor ons zelf. Om half acht werd de groep verwacht bij het avondeten en daarna was er weer veel tijd om leuke dingen te doen tot twaalf uur. Zo zijn velen van de groep uit geweest in Menfis. Al met al was het zeker een leuke dag!

Groet, Emiel Slotboom & Martijn Gerarts

Reisdag 4

Montserrat en shoppen.

Maandag 15 oktober
Vandaag waren wij al vroeg uit ons bed, omdat wij al om 7 uur aan de ontbijttafel moesten zitten. Wij gingen namelijk om 8 uur al met de bus naar Mont Serrat. Het was een mooi uitzicht onderweg. Het was een mooie berg en we konden zeer ver kijken. Niks te vervelen dus onderweg, want iedereen had zijn of haar camera in de aanslag!
Eenmaal daar kregen wij een rondleiding van een gids.
Hij vertelde  het een en ander over de berg zelf, een beetje over de geschiedenis, de flora en de fauna en de (denkbeeldige) “gezichten” in de berg.
Na deze rondleiding zijn wij naar het jongenskoor gaan luisteren. Zij zijn tussen de 8 en 14 jaar: dan hebben ze namelijk nog niet de baard in de keel. Deze jongens zongen in een zeer volle kerk. Het bleek ook wereldberoemd te zijn.
Vervolgens, na de lunchpauze, stond er op het programma om met de bus naar de La Ramblas te gaan. Hier mochten wij lekker winkelen en/of de buurt verkennen. ‘s Avonds was er een gezellig etentje georganiseerd in een tapasrestaurant door de docenten. Hier hebben wij gedineerd.
Eenmaal terug in het hotel hadden wij de tijd tot 12 uur om ons vervolgens klaar te maken voor de nachtrust. Deze tijd hebben de meeste van ons gebruikt om gezellig naar een discotheek te gaan. Om 12 uur lag iedereen weer in hun bed, klaar voor de volgende dag.
Groet, Martijn Gerarts en Emiel Slotboom

Reisverslag dag 3

Sagrada Familia en fietstocht

Zondag 14 oktober

Vandaag zijn we al vroeg aan het ontbijt begonnen, namelijk om 8 uur. Het ontbijt was even aftasten en wennen, maar uiteindelijk was het gewoon te doen. Om 9 uur zijn we vertrokken naar Barcelona, dat was nog een best stukje rijden vanuit Calella.
We gingen vanuit Calella met de bus naar de Sagrada Familia. Hier hadden we best zin in, aangezien velen het bouwwerk nog nooit in het echt hadden gezien. Aan de binnenkant vond ik het niet héél geweldig en daar was ik niet de enige in. De  buitenkant was des te mooier. Ik heb erg mooie foto’s gemaakt en op een gegeven moment had ik het wel gezien.

We zijn naar de Ramblas geweest, waar we wat gegeten hebben en wat konden lopen. Gelukkig hadden we erg goed weer, zonnig met een lekkere temperatuur. Nadat we op de Ramblas waren geweest, gingen we naar een fietsverhuurbedrijf, waarna we in groepen een tocht gingen maken door de binnenstad van Barcelona. Deze trip werd geleid door een gids en het was een mooie ervaring om deze stad te bekijken vanuit een ander opzicht (op de fiets).

Hierna zijn we met de bus terug gereden naar het hotel. We hadden wat vrije tijd en hebben om 19:30u gegeten in het hotel. Mijn vrienden en ik hebben alleen een toetje gegeten, we hadden alweer gegeten bij McDonalds. Na het eten was het op sommige momenten nog wel gezellig, waarschijnlijk sloeg bij veel mensen de vermoeidheid toe na drie lange dagen. Het is heel gezellig hier en we maken de hele dag door grappen. Ook merk je dat er respect aanwezig is voor de begeleiders, wat de communicatie makkelijker maakt. Morgen maken we er weer een mooie dag van!

Dit was de blog van Laurens Vink

Reisverslag dag 1 en 2

Heenreis en aankomst

Vrijdag 12 oktober
Om  half 7  in de avond was het zo ver. De buitenlandse reis naar Barcelona ging van start. De reis is goed verlopen. Het was een lange en vooral een vermoeiende reis. We hebben geen last gehad van files.  Onderweg  is er heel wat gelachen.
Het is een leuke en gezellige groep. We kunnen het allemaal goed met elkaar vinden.

Zaterdag 13 oktober
Rond 3 uur kwamen we aan bij het hotel.  Snel inchecken, douchen, tas uitpakken en dan snel de buurt verkennen! Het hotel ligt aan de boulevard, om ons heen zijn dus vele winkels. Twee straten verder is er zelfs een MacDonalds!

De kamers van het hotel zijn redelijk, niet perfect, maar wel acceptabel . Elke dag komt er een schoonmaakster die even alles schoon maakt en nieuwe handdoeken neer legt.
Wat leuk is , is dat bijna iedereen een kamer heeft aan de voorkant van het hotel met uitzicht op zee. ‘s Avonds kunnen we dus met elkaar praten.

Zaterdag was het al snel tijd voor het avondeten in het hotel. Het eten is niet al te best naar mijn mening, maar er komen natuurlijk nog meer dagen om die mening te veranderen.

Maar één ding is zeker we gaan er een leuke en gezellige week van maken!!