Dag 6 en 7, 17 en 18 oktober 2013

Dag 6 begon zoals gewoonlijk met een ontbijt in het hotel, alleen was dit helaas voor ons een beetje aan de vroege kant. We moesten namelijk al om 07:30 uur bij de bus klaar staan om onze koffers in te leveren. Hierna mochten wij genieten van het ontbijt. De bus vertrok om 08:45 uur naar Parc Guell. In Parc Guell kregen wij 4 opdrachten. Deze opdrachten hadden allemaal wat te maken met foto’s maken. Na deze opdrachten gingen wij met de metro weer naar het centrum van Barcelona. Hier hadden wij tot 18:45 uur tijd om te doen wat we wilden en om 18:45 uur moesten wij zorgen dat we weer in de bus zaten. De bus vertrok rond 19:00 uur en zo begon de lange reis terug naar Almere. Op het moment dat wij dit schrijven is het 13:15 uur en moeten wij nog ongeveer een kwartiertje rijden tot dat wij weer veilig aankomen zijn in Almere. Wij hopen dat jullie, door deze blog, een goed beeld hebben gekregen van wat wij hebben gedaan deze week en dat het leuk was om met ons mee te lezen. Wij willen alle begeleiders bedanken van het begeleiden van ons door deze week heen. Wij denken dat wij voor bijna iedereen kunnen spreken als wij zeggen dat dit een ontzettend leuke en leerzame week was!!!

Dank jullie wel.

Isabella, Aniek, Sam & Isa

Dag 5, 16 oktober 2013

De dag begon met alweer een lekker ontbijtje in het hotel. Daarna liepen wij met z’n allen rustig richting de bus en vertrokke  wij naar het Dali museum. Het is in Figueres, dus we moesten 2 uurtjes rijden. Eenmaal aangekomen bij het museum zagen we een apart gebouw met eieren op het dak en broodjes aan de muur. In het museum kregen we een rondleiding van ongeveer anderhalf uur en daarna hadden we nog even tijd om zelf rond te lopen. Na het Dali museum waren we tapas gaan maken en hebben we die gezellig op gegeten op het strand. Daarna trok iedereen zich terug in z’n kamer om zich klaar te maken voor het uit gaan van die avond. Dit was heel gezellig en verliep rustig. Om 01:00 uur moesten we allemaal weer stil zijn en vielen we snel in slaap.

Dag 4, 15 oktober 2013

Van het half uur later naar bed was niks te merken want iedereen, jawel iedereen, zat keurig om 08.30 uur aan het ontbijt. Nadat we allemaal lekker ons ontbijt hadden opgegeten hadden we nog tijd om naar de kamers te gaan om wat spullen te pakken voor deze dag. Op het schema van vandaag stond voor de ochtend en een deel van de middag een keuzeprogramma:
1. Het wetenschapsmuseum en Tibidabo.
2. Leuk Flamengo dansen.
3. Een vintagetour door Barcelona.
Keuze 1 was erg populair, dus bleven de begeleiders Jasper en Marijke (bij de Flamengo) alleen. Na lang puzzelen en het geniale brein van Pablo (Erwin) is het toch goed gekomen.

Na deze activiteiten werd iedereen afgezet bij la Boqueria (markt) met de opdracht om ingrediënten te halen voor de tapaslunch van de volgende dag. Hierna kregen we nog vrije tijd in Barcelona om vervolgens om 16.45 uur weer met de hele handel terug te gaan naar het hotel. Hier kregen we nog wat tijd om uit te rusten van het vele lopen. Om 19.30 uur stond het diner weer op ons te wachten. Na het eten moesten we om 20.45 uur weer in de lobby verzamelen want de begeleiders hadden een verassing voor ons bedacht. En deze verassing luidde: MINIGOLF! Na dit gezellige evenement moest iedereen om 23.00 uur weer netjes en stil op z´n eigen kamer zijn.

Nu is het ook tijd voor ons om te gaan slapen want morgen staat er weer een lange en leuke dag te wachten! Een hele goede nacht toegewenst!

Aniek, Isabella, Isa en Sam

Dag 3, 14 oktober 2013

Dag 3 in barcelona begon met een heel vroeg ontbijt. Om 7.45 uur zaten we lekker te genieten van onze broodjes. Om 8.30 uur vertrok de bus naar Montserrat, een hoge berg met daarop een groot klooster. Dit klooster bestaat al volgens Pablo sinds de Middeleeuwen :) . In dit klooster is een school voor jongens tussen de 5 en 15 jaar. Deze jongens zijn heel slim en muzikaal, want behalve dat ze goed kunnen zingen bespelen ze ook minimaal 2 muziekinstrumenten! Ze vormen een jongenskoor en dat hebben wij gehoord. Daarna zijn we weer terug gegaan naar Barcelona. Hier kregen we vrije tijd om te shoppen en rond te lopen. Om 17.40 uur verzamelden wij op een plein waarna we heerlijk tapas hebben gegeten. Na dit gezellige etentje gingen we met z´n allen weer terug naar het hotel, waar we tot 00.00 uur (een HALF uur langer dan normaal) mochten doen waar we zin in hadden. Sommige gingen uit, sommige bleven poolen en er waren een stel gekken die los gingen in de disco. En zo kwam er om 00.00 uur een einde aan deze mooie dag.

Dag 2, 13 oktober 2013

Vandaag ging voor de meesten alweer vroeg de wekker. Om kwart over 8 zaten we alweer aan het ontbijt om vervolgens om kwart over 9 vanuit het hotel te vertrekken naar Barcelona. De reis ging naar Sagrada Familia. De beroemde kathedraal van Gaudi. Opweg naar de Sagraga Familia kregen we nog een kleine presentatie van Julia, Larissa en Fleur. Met deze informatie op zak plus een opdracht gingen wij de kathedraal binnen. Daar kreeg iedereen een ontzettend charmante koptelefoon op waar onze gids doorheen praatte. Dit omdat het zo een ontzettende drukke en populaire trekpleister is.

De hele groep werd in tweeën verdeeld en daarna werden deze groepen nog eens in 6 kleinere groepjes verdeeld. deze groepjes gingen de kathedraal binnen en kregen vervolgens een rondleiding door de gehele kathedraal. Deze tour heeft een kleine anderhalf uur geduurd.

Na de rondleidng zijn we met z´n terug gelopen naar de bus. In eerste instantie hadden we moeten lopen naar onze volgende bestemming, maar de buschauffeur was zo aardig om ons even te brengen (bedankt buschauffeur!). Onze volgende bestemming was namelijk de fietsenverhuur. We hebben (ook weer in groepjes) een prachtige tour door een deel van Barcelona gemaakt.

Na al deze activiteiten gingen we terug naar het hotel en kregen we tot 7 uur vrije tijd. We hebben weer genoten van een heerlijk diner en vanavond wordt het vroeg naar bed aangezien we morgen weer om kwart voor 8 mogen aanschuiven bij het ontbijt.

Dag 1, 12 oktober 2013

Om 18.15 uur vertrokken wij van school en begon onze reis naar Barca! Het begin van de avond was letterlijk een feestje. Harde muziek, kletsen, lachen en lekker gek doen, het was gewoon een feest! Om 00.00 uur gingen de lichten uit en gingen we´slapen´, zover dat kon natuurlijk. In de nacht hebben we nog een nachtstop gemaakt om nog even een plasje te plegen en daarna hebben we de hele nacht doorgereden. De volgende ochtend zijn we om 09.00 uur gaan ontbijten tot 10.00 uur en zou onze volgende stop om 12.00 uur plaats vinden. Na de lunch van 12.00 uur hoefden we nog maar 2 uur te rijden tot Calella.

Aangekomen in Calella moesten we nog eerst even wachten in de bus tot de docenten ons het teken gaven dat we mochten inchecken. De groepjes werden 1 voor 1 naar voren gehaald en moesten hun ID inleveren. Daarna kon je naar je kamer vertrekken en je spullen uitpakken. Er was tijd om even bij te komen van de reis en om 16.30 uur moesten wij ons weer melden in de lobby. Daar kregen we te horen dat we het stadje Calella in gingen. Om gelijk de reisweek in te leiden hebben we een foto gemaakt op het strand. Daarna hadden we vrije tijd om ons eigen ding te doen. Om 19.25 uur moesten we verzamelen voor het restaurant om met zijn allen te dineren. Na het diner mocht je naar je kamer en moest je je om 20.30 uur weer melden in de lobby. We hebben het programma van de volgende dag te horen gekregen en voor de rest hebben we tijd voor ons zelf tot 23.30 uur. Morgen staat ons een druk programma te wachten maar verdere info daarover volgt nog!

Tot nu toe is de reis goed bevallen en gelopen. We hebben nog geen echte activiteit gedaan, maar we verheugen ons erg op wat nog op ons staat te wachten.

Tot het volgende verslag lieve thuisblijvers!!

Sam, Aniek, Isa en Isabella

Reisverslagen

De eerste voorbereidingen worden getroffen.

Vandaag, 23 September 2013 zijn wij bezig met de voorbereidingen voor de reis naar Barcelona. De klas is in tweeën verdeeld en binnen die twee  groepen zijn er weer 7 kleinere groepjes gemaakt. Ieder groepje heeft een onderwerp die ze uit gaan werken. De onderwerpen zijn:

• Reisblog
  • Gaudi
  • Parc Guell
  • La Rambla
  • Borrio Gotic
  • Dali
  • Cursus Spaans

Wij (Aniek, Isabella, Isa en Sam) houden de reisblog bij. Hierbij houden wij de thuisblijvers en de ouders thuis op de hoogte over hoe onze reis in Barcelona is.

De bedoeling van de verschillende onderwerpen is als volgt:

1. De onderwerpen zijn over de groepjes verdeeld.
  2. De groepjes gaan informatie zoeken over hun onderwerp.
  3. Wanneer wij in de bus naar plaats van bestemming gaan, wordt het groepje met dat onderwerp naar voren geroepen. Zij geven dan een korte presentatie over wat zij van het onderwerp weten. Ook hebben zij voor de overige leerlingen een opdracht bedacht die zij die dag moeten uitvoeren.
  4. Natuurlijk wordt er een samenvatting van de dag op de reisblog gezet.

Een korte uitleg over wat de onderwerpen inhouden:

Reisblog = iedere dag of om de dag wordt er een stukje op de blog geschreven. Hierin zal staan wat er die dag(en) gedaan is en hoe dat is ervaren. Natuurlijk zullen wij proberen elke dag een verslagje erop te zetten maar het zou zomaar kunnen dat dit om de dag wordt.

Gaudi = Gaudi was een Catalaanse architect. Hij heeft ruim 1900 bouwwerken en objecten gemaakt die je vooral in Barcelona terug kan zien. Het groepje met dit onderwerp zou wat meer over deze werken en Gaudi zelf vertellen en een opdracht meegeven aan de leerlingen.

Parc Guell = dit park is gemaakt door Gaudi. Wvoordat Gaudi hiermee aan de slag ging was het een braakliggend terrein. Gaudi kreeg de opdracht er een woonwijk van te maken, en met succes. Er werden twee huizen verkocht en in één daarvan trokGaudi in. Ook hier zal het groepje een opdracht bedenken en voorschotelen aan de leerlingen.

La Rambla = La Rambla is een populaire, ruim 1200 meter lange winkelstraat in Barcelona. Je moet hier wel letten op je zakken, want voor je het weet zijn je spullen weg met de vele zakkenrollers die hier rondlopen. Verder kan je hier perfect winkelen en er van alles vinden. Ook hier krijgen de leerlingen weer een opdracht mee, maar kunnen ze natuurlijk ook lekker een middag shoppen!

Barrio Gotic = De Barri Gòtic (Spaans: Barrio Gótico) is het centrum van de oude stad (Ciutat Vella) van Barcelona. De naam betekent Gotische wijk in het Catalaans. De wijk bevindt zich tussen La Rambla tot de Via Laietana, en van de haven van Barcelona tot de Ronda de Sant Pere. De wijk is een labyrint van kleine straatjes die uitkomen op pleinen. Er wordt weer een opdracht meegegeven en tegelijkertijd kan je genieten van de oudheid van dit stadje.

Dali = Dali was een Spaanse kunstschilder en tevens een veelzijdig kunstenaar. Wij zullen van Dali een museum in Barcelona gaan bezoeken. Hierbij krijgen we van het groepje met dit onderwerp uiteraard een opdracht mee die we moeten maken/doen.

Cursus Spaans = bij dit onderwerp vergt één groepje zich over de Spaanse taal. 1 dag van onze reis moeten wij onze eigen producten kopen en dat kan niet als je geen Spaans spreekt. We krijgen een boekje en het groepje met dit onderwerp gaat ons een cursus Spaans geven.

Het aftellen is dan echt begonnen. Nog 8 dagen te gaan!!!

Definitieve vertrektijd en gewijzigd hotel

Vertrektijd definitief

Van Keijman reizen hebben we de definitieve vertrektijd doorgekregen. Dat is inderdaad vrijdag 11 oktober om 18.00 uur.

We verzamelen daarom bij school om 17.30 uur!

Hotel Calella Palace

Zoals bekend verblijven we in Calella. Het hotel waarin we normaal gesproken logeren blijkt verbouwd te worden. Hierdoor hebben we een upgrade gekregen ( ;-) ) naar een viersterren hotel:

H·TOP Calella Palace ****
Carrer de Maria Cardona 9
08370 Calella, Barcelona, Spanje

+34 937 69 19 15

Het aftellen is begonnen!

Vamos a Barcelona! Hopelijk hebben jullie er allemaal zin in. De begeleiders in ieder geval wel!

Voordat we kunnen gaan moet er nog een aantal zaken worden voorbereid. In de daltonuren hoor je wát precies. In ieder geval moet je voor nu zo snel mogelijk het formulier met contactgegevens en bijzonderheden, een kopie van je paspoort (of id-kaart) en een kopie van je zorgpas inleveren.

Dit blog gebruiken we om informatie te delen in de voorbereiding (paklijst, programma, informatie over de excursiepunten, etc), maar verder posten we hier iedere dag onze ervaringen, zodat de thuisblijvers weten hoe het ons vergaat.