Barcelonda dag 6 donderdag

Om half acht moesten we met onze koffers klaar staan bij de bus. Toen alle koffers in de bus waren geladen ginen we ontbijten en om negen uur namen we de bus naar Barcelona. De groep die woensdag ging Flamencodansen gingen vandaag naar Gaudi en kregen een Barrio Goticc tour. De andere groep die woensdag naar Tibidado en het wetenschapsmuseum zijn geweest gingen vandaag naar Parc Güell. In het park moesten we opdrachten uitvoeren, zoals vind 5 dieren in de kunstwerken en maak daar foto’s van. deger die het, het beste had uitgevoerd werden beloond. De groep van Dennis had donderdag gewonnen. We verlieten het park en liepen richting de metro. Onderweg hadden we nog een ijsje gekregen. Eenmaal in de stad kregen we allemaal 10 euro omdat er nog geld overwas. We kregen tot 7 uur vrije tijd in Barcelona en toen was het weer tijd om terug te gaan naar ons koude kikkerlandje…

Barcelona dag 5 woensdag

Zoals altijd stonden we weer vroeg op en gingen ontbijten. Vandaag was het progamma iets anders dan normaal.  We mochten kiezen waar we heen gingen. De ene keuze waar 46 leerlingen heen konden was:Tibidabo en wetenschapsmuseum.De andere keuze waar 36 leerlingen heen konden was:flamencodansen en parc güell. Wij hadden gekozen voor Tibidabo en het wetenschapsmuseum.
Na het ontbijt pakten we onze lunchpakket en gingen met de bus richting Barcelona. We zetten eerst de Flamenco dansers af bij het metro station, zodat zij met de metro verder konden. Wij gingen eerst naar Tibidabo met de bus. Tibidabo is een 512 meter hoge berg met de kerk Iglesia del Sagrat Cor er op. Toen  we op de berg waren aangekomen, kregen we eerst wat vrije tijd om zelf rond te kijken en om van het uitzicht te genieten. Na de 20 minuten vrije tijd maakte we een leuke groepsfoto bij de ingang van de kerk. Daarna gingen we de kerk binnen en konden we binnen rond kijken. In groepjes van 10 gingen we de lift in om naar het hoogste punt van de kerk te gaan. Toen we klaar waren in de kerk gingen we in de bus richting het wetenschapsmuseum. Voor het wetenschapsmuseum haden we tijd on te lunchen “van ons lekkere lunchpakket”. Eenmaal in de museum kon je verschillende dingen bekijken en zelf “onderzoeken”. De meest popuaire tentoonstelling was toch wel het tropisch regenwoud waar je de verschilende lagen kon bekijken (onder water, maar ook boven het water) je kon ook nog geologische experimenten uitvoeren.  Vanaf het wetenschapsmuseum gingen we met de metro naar de stad. Waar we vrije tijd kregen tot zes uur.
Weer terug in calella kon je eten in het hotel of op eigen gelegenheid. Rond kwart over 9 moesten we weer verzamelen voor het hotel, want we gingen die avond naar Menfis. Menfis is een discotheek waar we lekker konden dansen. Het was een leuke avond.

Blog HP dag 3

Dag 3: We hebben lekker met zijn allen om half 8 ontbeten. Het was weer eens lekker weer misschien wat frisser als gister. Om kwart over 8 verzamelden de leerlingen voor de deur van het hotel en kregen we onze lunchpakketen. Daarna gingen we met de bus om de Mont Serrat te zien in Barcelona. Omdat het hier wat frisser kan zijn moesten we dikke kleding aan en stevige schoenen. De reis duurde ongeveer één uurtje. Tijdens de reis was er een neutraal muziekje op en een goede sfeer. De reis begeleiders had nog even omgeroepen dat we wat meer op tijd moesten komen op afgesproken tijden, anders had dit consequensies voor iedereen.. We hielden dit goed in onze gedachten gedurende de reis.

Aankomend op Mont Serrat was het inderdaad frisser en hevige mist. Maar dit maakten de bergen mysterieuser en interesanter. Na de buurt te onderzoeken liepen we naar de kabelbaan om op de top van de berg te komen. Eenmaal op de berg werden de leerlingen in groepjes van twintig verdeeld met verschillende docenten en een reisleider. De reisleider had veel te vertellen over dit mooie gebied. Ze vertelden over verschillende bergen die zich bevonden in Mont Serrat en verschillende dieren die we aan konden treffen. Het was een leuke wandeling met prachtig uitzicht. Dat waren de zere benen wel waard!

Toen was het tijd om het jongenskoor te bezoeken, een groep jongens van 8 tot 14 jaar die in de kerk van Mont Serrat zongen. Wij mochten dit op de eerste rij meemaken. De kerk zat vol met mensen, en het was een erg goed gevoel om helemaal naar voren te mogen lopen, en op de eerste rang te mogen zitten. Het jongenskoor was heel goed, iedereen was vol verbazing,

Na het jongenskoor hadden we tijd om te lunchen. En dit konden we lekker in de open buitenlucht doen, om daarna met de bus naar Barcelona te gaan. Aankomend in Barcelona hadden we vrije tijd, deze vrije tijd heeft iedereen goed benuttigd om de stad te verkennen. Shoppen, souvenirs kopen of de stad te ontdekken. Na een geslaagde dag in Mont Serrat én Barcelona hadden we afgesproken op de afgesproken plaats, waar de leerlingen met de toespraak van eerder dat we goed op tijd moesten komen, ook op tijd waren. Toen de docenten ook waren aangekomen konden we vertrekken naar het restaurant. We hadden heerlijk tapas gegeten en dat was een goed eind van een geslaagde dag.

Dag 4:

Dag 4 was aangebroken, gelukkig konden we nu wat langer uitslapen. We hadden om half 9 ontbijt en om 10 uur moesten we klaar zijn. Vandaag was onze bestemming in het Dali museum. Om half 12 waren we bij het Dali museum. We werden in groepjes verdeeld, en daarna gingen we één voor één het hotel in. Aangekomen in het museum kon je al gelijk bijzondere bekende schilderijen zien van Salvador Dali. De begeleider vertelden veel informatie over Dali, zijn vrouw, maar vooral over zijn werk. Zo waren er veel surrealistische schilderijen, er waren ook schilderijen of bouwwerken met een apart verhaal erachter. Zoals een hele constructie van een grote neus, mond en twee schilderijen die ogen moesten voorstellen. Dan moest je een trapje op om door een vergrootglas te kijken en zag je een vrouwelijk gezicht wat een bekende actrice was genaamd May West. Na de hele route kregen we nog vijftien minuten om zelfstandig door het museum, winkeltje of stad te lopen. Na de lange busreis kwamen we weer bij het hotel aan met nog steeds goed weer. Wat betekend: zon, zee en strand!!!

Auteurs: Pelin en Patricia

Blog hp dag 1:

Gisteravond was het dan eindelijk zo ver…
We vertrokken vol spanning en enthousiasme om 7 uur vanuit Nederland.
Een 20 uur lange busreis met als eindbestemming Barcelona!
Tussenduur konden we gelukkig ook stoppen en even wat eten nuttigen.
De spanning en enthousiasme had na enkele uren echter plaats gemaakt voor rust en vermoeidheid.
Vanaf vrijdag avond 19:00 tot zaterdagmiddag 14:30 waren we onderweg, maar uiteindelijk kwamen we aan in Calella… Het was de reis waard.
Na het uitladen van de bagage konden we eindelijk genieten van het mooie strand en het prachtige weer. Na aankomst mochten we de buurt verkennen en op de kamers alles even uitstallen.
We kregen ook dinerbonnen en een ontbijtkaart die we elke dag mee moesten nemen om het eten te nuttigen. Om half 8 begon het eerste diner. Het was een lopend buffet met aardappel, vis, vlees en groente. Drinken was er echter niet… hetgene wat we juist nodig hadden na een lange reis.
Na het eten kregen we weer vrije tijd. Vele gingen het stadje in om even lekker te genieten van de gezellige restaurantjes en de sfeer van Calella.
Alles was super mooi verlicht en het was een erg drukke zaterdag avond. Overal zaten cafétjes en terrasjes overvol met gezellige avond-gangers. Om half 11 moesten we weer verzamelen voor het hotel want om 11 uur moesten we allemaal op de kamers liggen en gingen de leraren ons  controleren. Dit hebben wij als leerlingen natuurlijk allemaal opgevolgd dus om half 2 was eindelijk iedereen aanwezig.

De volgende ochtend moesten we super vroeg verzamelen voor het ontbijt van 8 uur.
Om 9 uur vertrokken we met de bus naar Barcelona. Het begon met regen maar zoals het gezegde luidt:  ‘Na regen komt zonneschijn’. Na 50 minuutjes te hebben gereden werden we afgezet bij de Sagrada Familia. Dit is een kerk waar al 140 jaar aan word gewerkt. De kerk is als het goed is in 2026 klaar. Bepaalde ontwerpen zijn ontworpen door Antoni Gaudi.  We werden rondgeleid door een vrouw en kregen onze informatie binnen door een headset. De tekeningen en beelden op kerk waren erg mooi en gedetailleerd.

Na de tour kregen we even de tijd om wat te snacken en om 1 uur gingen we weer verzamelen voor de volgende activiteit: De fietstocht door Barcelona.
Om 3 uur haalden we de fietsen op bij ‘BudgetBikers’, dit is een Nederlandse fietsverhuur organisatie.
Onze begeleider was Brian , een jongeman die al 2.5 jaar in Barcelona woont. Hij heeft ons door een groot deel van het centrum van Barcelona rondgeleid. We gingen onder andere langs de Ramblas, de haven, en vervolgde onze weg naar het strand. Brian vertelde veel over de gebouwen en stelde ons veel vragen. Vooral heeft ie ons veel verteld over de positie van de Catalanen tegenover de Spanjaarden. Het was een erg leuke en interessante tour die tot 6 uur duurde.
Hierna keerden we weer terug naar het hotel en gingen we weer dineren.
De afspraak was voor deze avond anders. We mochten nu een half uurtje later in bed liggen.
Om half 12 moesten we in bed liggen en dat is maar goed ook want voor morgen staat er een actieve dag voor de boeg.

Vamos!

Vamos a Barcelona! Hopelijk hebben jullie er allemaal zin in. De begeleiders in ieder geval wel!

Voordat we kunnen gaan moet er nog een aantal zaken worden voorbereid. In de daltonuren hoor je wát precies. In ieder geval moet je voor nu zo snel mogelijk het formulier met contactgegevens en bijzonderheden, een kopie van je paspoort (of id-kaart) en een kopie van je zorgpas inleveren.

Dit blog gebruiken we om informatie te delen in de voorbereiding (paklijst, programma, informatie over de excursiepunten, etc), maar verder posten we hier iedere dag onze ervaringen, zodat de thuisblijvers weten hoe het ons vergaat.