Dag 5 Urdaibai “King’s Highway”

Nadat weer hetzelfde ontbijt op tafel stond, besloot een deel van de leerlingen te ontbijten op eigen geledenheid. Als iedereen maar om 9:15 weer klaarstond. Vandaag een lange wandeling dus een stevig ontbijt kon je wel gebruiken.

Onderweg naar de King’s Highway, lekker een kilometer of vijf lopen. Na een steile afdaling die voor wat mensen best een beproeving was, kwamen we aan bij een strand wat vol met reuzen stenen zat. Nadat de een lekker ging klimmen en klauteren en de andere alvast zijn lunch ging eten moesten we weer verder. Na een wandeling van ongeveer 45 minuten door eucalyptus bomen die heerlijk roken of de verse munt de overal was te zien en ruiken. Na een kleine echte pauze langs de weg, gingen we weer verder, nog 500 meter en dan waren we weer bij de bus. Precies toen we uitstapten begon het te regenen.

Vanmiddag zou er ook nog een activiteit zijn maar dit is, omdat het weer weer beter werd, omgegooid naar de Funicular. Dit is een soort van tram wat je recht naar de top van bilbao brengt. Na een prachtig uitzicht over de hele stad, werd het tijd om de kinders weer los te laten en vanavond om 22:30 te verzamelen. Eten op eigen gelegheid vandaag! Een goed ontbijt is zeker nodig voor morgen want het is alweer de laaste “dag”, morgenmiddag na een gezamelijke lunch vertrekken we weer.

Dag 4 “Guernica”

Dinsdag 12 oktober
De dag begint koud. De kinderen beginnen om 8:30 langzaam de lobby in te druppelen met moeie dikke ogen. Het afvinken van de namen kan beginnen. De tijden worden goed doorgegeven, maar soms niet helemaal onthouden, wat soms leidde tot laatkomers. Het was sinds kort een regel dat als je niet mee wilde ontbijten (omdat het eten hetzelfde, maar ook nogal smerig was) je je op de ontbijttijd kon komen aanmelden om vervolgens je eigen ontbijt te regelen. De bus kwam om 9:30 bij de halte, dus verzamelen moest toch echt om kwart over 9 plaats vinden om op tijd te komen. De busreis was ongeveer een uurtje en dus tijd genoeg om nog wat wakkerder te worden voor de activiteiten van de dag. Het avontuur begon met een wandeling door het stadje Guernica die in 1937 gebombardeerd was door Francisco Franco met behulp van de bommen van Adolf Hitler. Verdeeld in 3 groepjes liepen we door het prachtige dorp/stadje. We kregen de oudste boom te zien, die als heilig wordt gezien door de inwoners, en we gingen ook in het parlementsgebouw waar een prachtige plafondschildering te zien was met glasverf. Om half 12 was het begin van de rondleiding in het vredesmuseum. De rondleiding was indrukwekkend, maar soms haastig en abrupt afgelopen. De rondleiding duurde een uur, maar we hebben daarin veel te zien gekregen. Het heeft een grote indruk op de groep achtergelaten. Na de rondleiding hadden we recht op vrije tijd om even te lunchen en eventueel rond te lopen in het stadje. Om 13:15 moesten we immers weer snel in de bus stappen naar het volgende avontuur van de dag: een nogal hoge brug (de “Puente de Vizcaya” tussen de stad Portugalete en de wijk Las Arenas) oversteken. Er waren mensen die het hoogste punt zo snel mogelijk wilden bereiken, leerlingen die het liefst op de vaste grond wilden blijven staan en kinderen die de angsten wilden overwinnen en de oversteek waagden. De brug bestaat uit een gondel eraan die er aan vast zit die heen en weer “zwaait”. Er was voor de echte durvers ook nog eens het hoge-mooie-uitzicht-plekje. Iedereen durfde uiteindelijk de uitdaging aan te gaan en groepje voor groepje (bestaand uit 8 leerlingen+docenten) ging er een traag lullig liftje helemaal naar de top. Eenmaal bovenaan begon de opgave, niet naar beneden kijken (of wel), diep in-en uitademen en gaan met die banaan! Het uitzicht was fenomenaal en erg fotowaardig. De grond trilde wanneer de gondel voorbij kwam sjezen. Aan het einde van de oversteek stond er weer een klein liftje te wachten met een mannetje die ons naar beneden begeleidde. En toen gingen we (jammergenoeg) weer naar beneden, naar de vaste grond, zou je denken. Nee hoor, we namen de gondel weer de andere kant op terug om weer naar de bus te gaan. De berg was zo steil omhoog dat er een roltrap op het midden van de troitoir was geplaatst. En toen kon iedereen uiteindelijk in de bus weer tot rust komen na een drukke en energievretende dag. We hadden de rest van de middag en avond weer vrije tijd om heerlijk bij te komen en op eigen gelegenheid een hapje te gaan eten, dus er waren weer variërende ideëen voor het avondmaal: dönner, chiquer eten, pizza, sushi en nog veel meer uitjes. Om 22:30 moesten we ons present melden bij de o zo lieve docenten en konden we tot 23:30 onze eigen gang gaan. Daarna ging het licht voor de vermoeide kindjes toch heerlijk uit en kwamen de dromen tevoorschijn.

Dag 3, San Sébastian

De tweede ochtend in Bilbao, een deel van de leerlingen besloot toch maar op eigen gelegenheid te ontbijten. Om 9:15 verzamelden we in de lobby om onze lunchpakketjes te ontvangen, kort daarna gingen we met z’n allen de bus in ‘en route’ naar San Sébastian. San Sébastian is een mooie stad met een groot strand. Na een kleine bergwandeling op Urgull, waar we een fort verkend hebben en langs het beeld van Jesus Christus gelopen zijn, kregen we vrije tijd in San Sébastian. We sloten deze dag af met een gezamenlijk diner. Het diner bestond uit 3 gerechten; als voorgerecht een bordje pasta, als hoofdgerecht kip met friet (of tofu met friet) en als toetje een lekker ijsje. ‘s Avonds in de bus terug naar het hotel luisterden we naar de muziek van de leerlingen in plaats van de gewoonlijke Spaanse CD van onze liefste begeleiders. Aangezien we relatief laat aankwamen in het hotel kregen we een uur extra tijd in het hotel voordat we allemaal in onze eigen kamer moesten blijven. Alweer een geslaagde dag in Bilbao dus!

Dag 2, Guggenheim en fietstocht

De eerste ochtend wakker worden in Bilbao. Het ontbijt bestond uit muffins, een chocolade broodje, brood en chemische jam. Het was even haasten om optijd te komen, maar toen iedereen na 3 keer verkeerd tellen toch compleet was, gingen we lopend naar het Guggenheim museum. De meningen over de kunst waren verdeeld, maar het was zeker een leuke ervaring. we werden in 3 groepen verdeeld en kregen een tour met gids door het museum. Voor de mensen die graag wat langer wilden blijven, werd geregeld dat dit kon. Daarna kregen we de kans om Bilbao weer verder te ontdekken. Om 15:00 gingen we een fietstocht door Bilbao maken. Het fietsen was even wennen, maar het uitzicht was adembenemend. Marijke was iets te enthousiast met foto’s maken, waardoor haar fiets omviel. Haar tas stond open en haar welgeliefde dopper viel in het water. Toen we klaar waren mochten we dineren op eigen gelegenheid.

Dag 1, vertrek en aankomst

We vertrokken vrijdag 7 oktober met de bus richting Bilbao.

Na een kleine vertraging vertrokken we uiteindelijk. Mensen telden hoe lang we nog moesten tot de eerste pauze, deze waren immers om de 4 uur.
De eerste pauze was aangebroken, éindelijk plassen, benen strekken, tandjes poetsen en bellen naar een jarige vriendin om 00:00.
Na 20 minuten vertrokken we weer en kon de volgende chauffeur aan het stuur verder. De stemmen moesten op het laagste niveau en iedereen maakte zich rustig klaar voor de nacht. Sommige mensen sliepen en sommigen bleven nog even wakker.

De volgende uren braken aan en het was doodstil in de bus. Als ervaren reizigers kunnen wij vertellen dat wakker blijven voor 20 uur een beste opgave is. De pauze om 4 uur was hemels, na 4 uur was de nacht stop aangebroken, een kleine pauze van 10 minuten. Op dit moment waren we in de buurt van Tours (FR). Weer in de bus en rijden maar, want na 4 uur hadden we weer een pauze, finalmente España! Het was nog ongeveer een kwartier rijden tot het hotel in Bilbao, iedereen even de Spaanse lucht inademen, de bus schoonmaken en eindelijk naar het hotel.

Eenmaal aangekomen bij het hotel hoorden we dat we nog niet de kamers in konden. “Dus wat nu?” dachten Erwin, Jorien, Hanneke, Marijke en Jeffrey. Koffers waren inmiddels in een schuur gezet, dus dit was een last minder. Na een klein overleg tussen de docenten was eindelijk het plan bedacht: Lekker rondlopen in Bilbao en vrij verkennen. Om 15:00 verzamelden we weer op het plein en terug naar het hotel, want de kamers waren klaar. Sommige mensen kozen voor een siesta, sommigen een douche en sommigen waren aan het chillen.

Het was inmiddels 18:00 en tijd voor het diner. Na een kleine wandeling kwamen we iets te vroeg aan bij het restaurant, dus we mochten weer even de stad verkennen voor een klein halfuurtje. 19:00 konden we eindelijk eten, na de gemengde meningen over het eten genaamd pinchos mochten we weer vrijuit. 21:30 weer verzamelen op het plein. Nadat de een wat geshopt had, ging fotograferen, ging wandelen, of nog eventjes naar de burgerking ging, waren we klaar om terug te gaan naar het hotel. Sommigen hadden een nachtrust nodig en gingen gelijk slapen, anderen gingen nog even gezellig praten met elkaar en toen waren we klaar voor de nacht. 23:00: Kamercontrole! Iedereen snel naar de kamer en zich klaarmaken. Iedereen geteld en welterusten.

P.S. Ivm de matige WiFi zijn de blogs wat vertraagd, de blog van De Dag komt de volgende dag in de avond online. Elke dag komen een paar foto’s bij het bericht en aan het eind zullen we een groot fotodagboek online zetten.

Het aftellen is begonnen!

Vamos a Bilbao! Hopelijk hebben jullie er allemaal zin in. De begeleiders in ieder geval wel!

Voordat we kunnen gaan moet er nog een aantal zaken worden voorbereid. In de daltonuren hoor je wát precies. In ieder geval moet je voor nu zo snel mogelijk het (digitale) formulier met contactgegevens en bijzonderheden, een kopie van je paspoort (of id-kaart) en een kopie van je zorgpas inleveren.

Dit blog gebruiken we om informatie te delen in de voorbereiding (paklijst, programma, informatie over de excursiepunten, etc), maar verder posten we hier iedere dag onze ervaringen, zodat de thuisblijvers weten hoe het ons vergaat.