Dag 7: Laatste dag: San Sebastian

Vandaag moest iedereen extra vroeg opstaan omdat vandaag de dag zou zijn dat wij terug zouden gaan naar Almere. We moesten om 08:00 al klaar staan bij de ontbijttafel om daarna om 08:45 helemaal klaar te staan bij de ingang van het hotel met al onze koffers en tassen. Maar dat ging niet zomaar, we moesten een andere weg nemen naar de bus dan normaal en die weg moest dan natuurlijk ook bezaaid zijn met takken en hobbels wat ook niet echt meehielp.
Na eindelijk aangekomen te zijn bij de bus zijn we naar de stad vertrokken waar we van 10:00-12:00 wat vrij tijd kregen om te shoppen of gewoon lekker de stad verder te verkennen.
Na 12:00 liepen we met de hele groep naar een klein restaurantje waar we gezamenlijk hebben geluncht.
Na deze twijfelachtige lunch liepen we terug naar de eerste verzamelplek op een pleintje om een pubquiz te doen over alle gebeurtenissen van de buitenlandse reis. Deze quiz had erg vermakelijke vragen die herinneringen aan de vorige dagen terug brachten.
Na deze quiz hadden we de keuze om Monte Urgull te bewandelen waar we een heel mooi uitzicht hadden over San Sebastian en de prachtige zee of je kon kiezen om beneden in de stad te blijven.
Daarna kregen de mensen die op Monte Urgull waren geweest hun eetgeld die de mensen die in de stad waren gebleven al hadden gekregen om in de stad wat te gaan eten met een groepje. We kregen vrije tijd tot 19:00 want om 19:00 kwam de bus die ons naar Almere zou gaan brengen. We hebben nog 20 minuutjes op de bus moeten wachten, vanwege inklokken. Jorien had een mooie opmerking tijdens het wachten: ‘Ik ben gewoon te dom voor woorden’. Daarna stapten we de bus in en zo kwam een hele leuke buitenlandse reis tot zijn einde, na deze 18 uur zitten in de bus zijn we allemaal weer thuis en gaan we lekker genieten van een geweldige reis!

- Victor

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Dag 6: Eureka! en San Sebastiaan

De dag begon om 9 uur, iedereen in de ontbijtzaal beneden. Het ontbijt was daar veel uitgebreider dan in het vorige hotel, tot cornflakes en melk aan toe.

We vertrokken daarna naar het Eureka! Science Museum. We deelden de groep in tweeën en begonnen met een presentatie over volt en elektriciteit, wat erg interessant was. We kregen daarna in 2 groepen een rondleiding door het museum. Veel verstonden we er niet van, aangezien de vrouw die de rondleiding gaf niet geweldig goed Engels sprak. Zelfs Hanneke, een Engels docent, verstond er niks van (en dan spreek je echt geen goed Engels).

Het originele plan was om de Monte Urgull op te gaan, maar daar voor het regende te hard. We werden gedropt in San Sebastian en  moesten ons de komende 7 uur in de keiharde regen vermaken. Helemaal doorgeregend waren we. Uiteindelijk werd het droog waardoor het shoppen leuker werd. We kregen weer zelf de kans om iets te eten en om 20.45 moesten we verzamelen. De bus haalde ons op en we vertrokken na een omweg naar het hostel. Omdat dat dit de laatste nacht is moest iedereen alles verzamelen en inpakken. Er werd nog even ge-weerwolfd en daarna was het toch echt tijd om te gaan slapen.

- Maaike, Mara en Tessa

Geplaatst in Geen categorie | 2 Reacties

Foto’s

Beste lezers,

We hebben moeite om foto’s online te posten, we zullen morgen even kijken of we dit kan verhelpen door een tweede optie.

Sorry!

Geplaatst in Geen categorie | 1 reactie

Dag 5: Guernica en reis San Sebastiàn

Vandaag moesten we vroeg opstaan. De meisjes moesten namelijk kwart voor 8 ontbijten en de jongens moesten half 9 ontbijten. Om precies 9 uur moesten we met ingepakte koffers buiten staan, want we verlieten hotel Bilbi in Bilbao, om zo naar het “Green Nest hotel” in San Sebastian te verkassen.

Maar eerst maakte we een tussenstop in Guernica om daar het oude Baskische parlementsgebouw te bezoeken. Ook gingen we naar een Museum dat was opgedragen aan het tragische bombardement dat op 26 April 1937 daar plaatsvond. In dit museum hangen ook een goed aantal verschillende versies van het schilderij van Picasso dat dezelfde naam draagt als dit dorpje, namelijk Guernica. Dit museum maakte veel indruk op ons.

Tussen 13:00 en 14:00 hadden we een korte pauze. In deze pauze knoopte een groep van ons een interessant gesprek aan met een groepje jonge locals. In dit gesprek werden allerlei onderwerpen besproken waaronder culturele verschillen tussen Nederland en Spanje.

Na 14:00 zaten we weer in de bus en waren we onderweg naar San Sebastian. Na anderhalf uur in kwamen we toen aan bij het ‘Green Nest Hotel’ in San Sebastian voor de laatste twee dagen van onze reis.

Daarna kon iedereen de kamers in en hadden tot 19u de tijd om even bij te komen. We kregen wortelsoep, omelet en een yoghurtje toe.

Om 20.30 was het tijd voor spelletjes. De ene groep speelde erg fanatiek ‘Weerwolven van Wakkerdam’ en de anderen keken voetbal of deden iets anders.

Toen was het alweer 23u en slapen dus maar weer!

- Sven

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Dag 4: Puente Vizcaya, Hike

Vandaag begon de dag natuurlijk weer met het geweldige ontbijt, en werden de lunchpakketjes inclusief fruit (we eten heel gezond hier) uitgedeeld. Vervolgens gingen we met de bus naar Puente Vizcaya. Onderweg werden de winnaars van de fotosafari bekend gemaakt (Pia. Kim, Roos, Marit, Jennifer, Maaike, Tessa en Mara, zij kregen een gigantische zak met snoep.

Even later kwamen we aan en gingen in groepjes van ongeveer 6 personen de lift in om de 40 meter hoge brug op te gaan. Boven waaide het erg hard maar  het uitzicht was prachtig, net zo als de klassieke muziek die op de brug te horen was uit de boxen…

Toen we allemaal weer veilig en half weggewaaid beneden waren kregen we eventjes de tijd om bij te komen. Vervolgens gingen we de bus weer in om naar de plaats voor onze  4,8 KM lange hike te gaan.

Tijdens de hike kwamen we een aantal gestoorde honden tegen maar we zijn heelhuids aangekomen bij het strandje. De een ging zwemmen en de ander van het mooie uitzicht genieten, ondertussen moest je oppassen dat je niet viel over de wiebelende stenen.  Toen iedereen het water had verlaten gingen we het strandje weer af om onze hike te vervolgen.

De terugweg was een stuk heftiger en Jeffrey beloofde ons telkens dat we de laatste steile helling hadden beklommen maar er kwam geen eind aan… Uiteindelijk zaten we weer moe in de bus onderweg naar ons hotel waar we op onze eigen gelegenheid mochten gaan dineren.

De koffers moeten weer worden ingepakt omdat we morgen vertrekken naar San Sebastian om daar de laatste 2 nachten door te brengen in een hostel.

Tot morgen!

Geplaatst in Geen categorie | 1 reactie

Dag 3: Guggenheim, fotosafari en fietstocht

De ochtend begon vroeg. Meisjes om 8.15 ontbijten en de jongens om 8.45. Lunchpakketjes werden uitgedeeld: water, een broodje en een banaan. Daarna, 10 minuten te laat, vertrokken we met de benenwagen naar het Guggenheim.

We kwamen aan bij het Guggenheim, machtig groot maar ook zeker heel erg indrukwekkend, en we werden in 3 groepen verdeeld. Elke groep kreeg een audiotour of rondleiding.

Na het Guggenheim kregen we 1.5 uur vrije tijd, waarin we onze lunchpakketjes konden eten en zelf een beetje op onderzoek uit konden. Daarna verzamelden we weer voor het museum.

We liepen naar de fietsverhuur, en Erwin wilde zijn geweldige kaartlees-skills weer laten zien, maar dat ging weer helemaal fout. We liepen weer de goede kant uit en arriveerden we bij de fietsverhuur, waar we in 2 groepen werden verdeeld. De ene groep ging op fotosafari, de ander ging per fiets de stad verkennen.

We deden eerst de fotosafari. Erwin had een leuke route uitgezet, en we moesten met behulp van foto’s en aanwijzingen de plekken vinden, die hintten naar een leuke eetplek. We hebben een leuke wandeling gehad, en liepen terug naar de fietsverhuur.

Daarna gingen we per fiets de stad verkennen. We hadden een leuke tourgids, David, die heel veel kon vertellen over de stad. Vanwege wat afzettingen, moesten we met onze fietsjes over de weg, waarbij we een colonne van fietsen vormden. Met een losse ketting hier, en een vallende Marijke van de fiets daar, zijn we (bijna) heelhuids weer aangekomen bij de fietsverhuur.

Hierna kregen we de kans om zelfstandig avond te eten. Iedereen kreeg een beetje geld mee en gingen zelf op zoek naar een etensplek.

Om half 11 moesten we uiterlijk verzamelen in het hotel, en na (flink) wat lawaai, ging iedereen zijn bedje in en was er weer rust in het hotel.

- Maaike

(Morgen volgen de foto’s!)

Geplaatst in Geen categorie | 3 Reacties

Dag 2: Aankomst Bilbao

De dag startte natuurlijk in de bus. De busreis ging sneller dan verwacht en we kwamen rond 13:00 aan bij het hotel Bilbi in Bilbao. Nadat we onze koffers hadden afgeleverd bij het hotel liepen we naar Funicular de Artxanda. Deze kabeltrein bracht ons naar de top van de berg Mount Artxanda. Vanaf dit punt had je een super mooi uitzicht over Bilbao. Eenmaal beneden ontstond er een kleine onenigheid, waarover weten we nogsteeds niet, tussen 2 Spaanse jongeren en een groepje leerlingen van onze school. Voordat dit uit de hand liep kwam onze begeleider Jeffrey ons redden.

Toen we terug kwamen bij het hotel konden we onze kamers in. Jammer genoeg moesten we nog een kwartier wachten tot ze waren schoongemaakt. Nadat iedereen zich had opgefrist voor het avondeten liepen we met zijn allen naar het restaurant Zurekin.

Voordat we terug zouden gaan naar het hotel, wilde onze begeleider Erwin ons nog even de McDonalds laten zien.
Hij is dan wel aardrijkskundedocent, maar heeft toch moeite met kaartlezen.

Hierna splitste we op in 2 groepen. De ene groep ging nog even Bilbao verkennen en de andere groep ging terug naar het hotel.

Het was nog een lange tijd onrustig in het hotel, maar uiteindelijk is iedereen gaan slapen.

Geplaatst in Geen categorie | 1 reactie

Dag 1: De busreis

We vertrokken rond 19u uit Almere, onderweg naar Bilbao. De reis zelf verliep soepel. Wat rumoer onderweg, maar iedereen heeft (hopelijk) wat geslapen. We stopten een keer om 21u, en nog een keer om 00.30. Iedereen kon toen even tandenpoetsen en de andere slaaprituelen uitvoeren. De lichten gingen uit en toen kon iedereen slapen.

- Maaike

Definitieve vertrektijd

Beste reizigers,

Wij vertrekken 13 oktober om 19.00 vanaf HP. We verzamelen om 18.30 voor de school. De school zelf is op dat moment gesloten.

Tot morgen!

Inleveren info voor reisboekje

Beste reizigers,

Zouden jullie vóór 5 oktober jullie informatie willen inleveren bij de redactie? Dan kunnen zij daarna aan de slag! Hier nogmaals het e-mail adres: 418038@hpleerling.nl