Beschouwing Klas 6

Beschouwing Bjarne Soek klas 6

1. Een literatuurlijst / bibliografie van alle gelezen boeken, opgesteld volgens de regels die je hebt gekregen

- Karel en de Elegast
- Bint
- Het gouden ei
- Warenar
- Oeroeg
- Isabelle
- Een hart van steen
- Fabriekskinderen
- Jij zegt het
- Camera obscura
- Clausewitz
- Kaas

2. Een beschouwing over jouw idee over literatuur. Hiervoor kijk terug op wat je afgelopen 2 / 3 jaar hebt gelezen voor Nederlands. Probeer goed na te denken en diepgang in je beschouwing te brengen. Hierna staat een aantal vragen die je kan gebruiken bij het schrijven van je beschouwing.

1. zie ik een verandering in mijn boekenvoorkeur? Zo ja, welke en hoe is dat te verklaren?
Op de basisschool las ik alleen maar omdat het verplicht was. Hoewel ik tegenwoordig nog steeds niet uit mezelf een boek zal lezen, ben ik het wel leuker gaan vinden. De oorzaak daarvan is denk ik dat de boeken die ik tegenwoordig lees meer diepgang hebben. Het zijn niet zomaar meer avontuurtjes die altijd goed aflopen, maar meer boeken met symboliek en die je laten nadenken. Ook vaker open eindes waarna je zelf kan fantaseren over hoe het afloopt in plaats van het “en ze leefde nog lang en gelukkig”.

2. is er een samenhang in mijn lijst gelezen boeken te ontdekken? Zo ja, welke. Zo nee, wat zegt dat dan?
Er zit niet echt een samenhang in mijn lijst, dit komt omdat ik van alles wel wat zou willen proberen, ik wilde me niet op een genre focussen zodat ik misschien nieuwe interesses kan ontdekken.

3. is mijn leesplezier veranderd? Hoe?
Zeker, vroeger las ik het boek maar en was blij als ik klaar was zodat ik er niet meer over na hoefde te denken. Tegenwoordig echter denk ik als ik klaar ben met een boek er juist veel over na. Het voelt echt alsof je iets voorgoed afsluit, als ik tegenwoordig een boek uit heb vind ik het soms juist jammer.

4. heeft de school een positieve / negatieve invloed gehad op je plezier boeken te lezen? Leg uit.
Een positieve, als ik door school geen boeken had hoeven lezen was ik waarschijnlijk nooit verder gekomen dan de simpele kinderboeken van Carry Slee. Dan had ik nooit gedacht dat boeken ook leuk konden zijn.

5. wat is mijn top 3 en waarom? En welke zijn de 3 boeken waar ik het minst van heb genoten en waarom ?
favorieten: Isabelle, het gouden ei & Warenar
Isabelle en het gouden ei zijn spannende boeken waar je langzamerhand meer leert over mysteries, dit spreekt mij heel erg aan. Warenar valt hier buiten, dit boek vond ik vooral leuk omdat het apart en in mijn mening wel komisch was.
Minst favoriete: Oeroeg, Bint & Karel en de Elegast
Deze boeken hebben met elkaar gemeen dat ze nogal in oude stijl geschreven zijn. Deze boeken spanning mistte en geen ander aspect hadden wat het voor mij nog wel leuk maakte.

6. van welke schrijvers wil ik meer boeken lezen? Waarom?
Tessa de Loo, zij heeft Isabelle geschreven wat ik een erg leuk boek vindt. Daarnaast heeft ze meer thrillers geschreven wat mij dan ook zeer aanspreekt.

7. welke thema’s spreken me aan in literatuur?
Spanning en mysterie, dit zijn toch hoofdzakelijk de thema’s waar ik in geïnteresseerd ben

8. wat zijn volgens mij kenmerken van een goed literair boek ?
Een goede verhaallijn met een twist, iets dat niet enorm voorspelbaar is. Ook is het een enorm pluspunt als een boek je iets leert. Dat je na afloop anders bent gaan denken over iets.

9. wanneer is een boek geen literair boek? Of zijn alle boeken literair?
Ik vind dat je een boek literair kan noemen als het echt een duidelijk thema heeft met diepgang en een wellicht een dieper betekenis of les. Verhaaltjes waar niks mis gaat en alles leuk is vind ik persoonlijk niet literair omdat het heel simpel is.

10. waarom / wanneer heb ik plezier in lezen ?
Als een boek wat spanning heeft en als het niet zo voorspelbaar is.

11. wat is het verschil in mijn leesbeleving bij een boek en mijn kijkbeleving bij een op dat boek gebaseerde film?
Bij een boek vorm je zelf een beeld van hoe alles loopt. Het laat een stuk meer aan de fantasie over, ook passen films het verhaal wel eens aan of laten ze wat weg wat ik erg zonde vindt.

12. moet een film een boek precies weergeven of mag een film losjes op een boek gebaseerd zijn? Maakt het uit welk boek het is?
Bij kinderboeken kan een film best wel een afwijken van een boek omdat het enige doel, vermaak, behouden wordt. Maar als boeken heel die ergens op een thema ingaat en de film dat niet doet dan is een belangrijk deel van de intentie van de schrijver verloren.

13. eerst een boek lezen en dan naar de film of andersom? Waarom?
Zeker weten eerst een boek lezen omdat de film anders je al een beeld geeft wat je eigen fantasie kan belemmeren.

14. heb ik wat geleerd over de Nederlandse literatuur? Wat zoal?
Hoe vroeger kritiek werd geuit op de maatschappij via symbolische boeken (zoals Bint)

15. blijven mensen boeken lezen of sterft de boekenlezer uit? Waarom?
Zeker weten niet. Wellicht dat er in de toekomst alleen nog maar E-readers zijn. Maar zolang de mens creatief is en er nieuwe verhalen blijven komen zullen mensen nog lang lezen.

16. heb je tips voor de leraar om literatuur leuker / interessanter / motiverender te maken ?
Soms kan de leraar wel eens gaan vertellen over een boek wat hij erg leuk vond om de leerlingen ook te motiveren het te gaan lezen. Voorlezen zou ik niet doen omdat dan mensen soms afhaken, maar beknopt waar het over gaat met belangrijke thema’s (zonder dingen te verklappen uiteraard)

3. Onderwerpen en vragen die ik graag wil bespreken in het examen zijn: (Je mag ook verwijzen naar vragen hiervoor)

1. Favoriete soort boeken

2. Open eindes

3. Invloed van lezen op de middelbare school

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>