Balansverslag

1. Mijn boekenvoorkeur is in de laatste jaren zeker veranderd. Vroeger kon ik moeilijk genieten van lange boeken met een behoorlijke moeilijkheidsgraad, daardoor las ik vaak alleen boeken die of erg kort waren of echt bedoelt waren voor lezers van mijn leeftijd. In de loop van de tijd is dit zeker veranderd en kan ik nu veel meer genieten van boeken die geschreven zijn voor volwassenen. Qua genre is mijn voorkeur niet echt veranderd.

2. Is er een samenhang in mijn lijst gelezen boeken te ontdekken? Zo ja, welke. Zo nee, wat zegt dat dan?
Nee, ik heb tijdens het kiezen van mijn boeken niet echt gelet op enig verband tussen de boeken.

3. Is mijn leesplezier veranderd? Hoe?
Doordat ik meer boeken ben gaan lezen bedoelt voor volwassen ben ik zeker vooruitgaan met plezier tijdens het lezen, dit komt doordat de verhalen veel meer de diepte in gaan en hierdoor meer met je doen als persoon.

4.Heeft de school een positieve / negatieve invloed gehad op je plezier boeken te lezen? Leg uit.
Ja en Nee, het lezen moet van school hierdoor word het lezen door mij meer gezien als een opdracht dan dat je het voor de “lol” doet dit heeft natuurlijk invloed op het leesplezier. Toch heeft school zeker een positieve invloed gehad op mijn lezen. Doordat het een opdracht vanuit school is ben ik überhaupt bezig geweest met lezen wat ik anders betwijfel, hierdoor heb ik leren kennen wat ik leuk en minder leuke boeken vond. Door school is mijn interessegebied ook zeker vergroot en sta ik nu meer open tot nieuwe boeken.

5. Wat is mijn top 3 en waarom?  En welke zijn de 3 boeken waar ik het minst van heb genoten en waarom ?
De top 3 boeken die ik voor Nederlands de afgelopen 3 jaar heb gelezen is als volgt.
De jongen in de gestreepte pyjama, Het gouden ei en Hersenschim. Deze boeken staan in mijn top 3 omdat deze boeken mij het meest deden. De verhalen waren aangrijpend en mooi geschreven. De 3 minst leuke boeken zijn voor mij Bint, Karel ende Elegast en Warenar. Ik heb niet echt van deze boeken genoten omdat de boeken in de klas zijn gelezen en hierdoor was ik niet de hele tijd goed aan het opletten en zo kon ik de verhalen niet heel erg goed volgen.

6. Van welke schrijvers wil ik meer boeken lezen? Waarom?
Ik zou graag nog wat boeken willen lezen van Harry Mullisch, ik vond zijn boek “de aanslag” een erg leuk boek. Ook is de schrijver Tim Krabbé zeker iemand waarvan ik nog een boek van zou willen lezen.

7. Welke thema’s spreken me aan in literatuur?
Het thema’s wat mij het meest aanspreekt in de literatuur is “Oorlog”. Boeken over de Oorlog zijn meestal spannender en voor mij meer vermakelijk. Ik heb in de 6de ook een voorkeur gekregen voor dystopieen door de opdracht: tijdschrift.1. Zie ik een verandering in mijn boekenvoorkeur? Zo ja, welke en hoe is dat te verklaren?

8. Blijven mensen boeken lezen of sterft de boekenlezer uit? Waarom?
Ik denk dat de boeklezer zeker uitsterft. Door de moderne technologie kan je boeken lezen op bijvoorbeeld een E-boek, met een E-boek kan je veel meer boeken mee nemen naar bijvoorbeeld je vakantie bestemming zonder dat je daar extra gewicht moet meenemen. Ik denk dat dit zeker de toekomst is zeker doordat het ook beter is voor het milieu. De vraag is dat echter wel of je dat als “boekenlezer” kan zien. De E-boek bevat namelijk echte boeken maar digitaal dus in mijn ogen is dat dus een boeklezer. Als je het op deze manier bekijkt denk ik niet dat de boeklezer uitsterft maar het lezen uit boeken.

9. Heb je tips voor de leraar om literatuur leuker / interessanter / motiverender te maken?
Niet echt, het beste wat een leraar kan doen is om literatuur stukken voor te brengen aan de klas, zodat de klas denkt van “okay, ik wil wel meer weten over dit boek”. Het grootste probleem namelijk voor leerlingen is, het vinden van een leuk boek en aangezien er zoveel boeken zijn is het best moeilijk om te kiezen op pure de beschrijving.

10. Onderwerpen die ik graag zou willen bespreken zijn.
Ik heb niet echt onderwerpen die ik wil bespreken

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>