Recensie ‘Fabriekskinderen’

Titel: Fabriekskinderen

Auteur: J. J. Cremer

Genre:  steekroman, sociale roman

Jaar uitgave: 1863

Aantal pagina’s: 88 pagina’s

Elke ochtend moeten Saartje (11 jaar), Evert (13 jaar) en Sander (12 jaar) vroeg opstaan om in de wolspinnerij te gaan werken. De werkomstandigheden in de spinnerij  zijn niet goed. Toen Saartje die ochtend opstond voelde ze al een soort tik in haar hoofd. Als ze eenmaal bij de spinnerij aangekomen zijn en al een tijdje aan het werk zijn, krijgt Saartje koorts. Diezelfde dag wil Sander niet meer mee naar de spinnerij, zijn oudere broer Evert laat hem achter op straat. Sander wordt gevonden door de baron Willem van Hoogstadt die hem mee naar huis neemt. Willem geeft Sander kleren en Sander vertelt Willem over hoe slecht de situatie in de spinnerij is. Willem blijft voor Sander zorgen zodat hij nooit meer iets te kort komt.
Als Saartje terug komt van het werken in de fabriek, is ze zo ziek dat ze ‘s nachts overlijd.

Ik vond fabriekskinderen niet een heel erg leuk boek omdat het soms wat moeilijke woorden heeft of hele lange zinnen waardoor het lezen niet heel snel gaat. Verder vond ik dat je wel een beter beeld kreeg hoe het er vroeger aan toe ging als je als kind moest werken voor het geld dat je ouders nodig hebben. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Daarom zou ik dit boek zeker aanraden. Ook vond ik het een mooi boek omdat het is geschreven om er voor te zorgen dat kinderarbeid zou stoppen.

Als ik Fabriekskinderen een cijfer zou moeten geven zou ik het een 7 geven. Het is een mooi boek met een duidelijke boodschap, maar soms wel moeilijk te begrijpen.