Recensie blokken, knorrende beesten, bint

Het boek “blokken, knorrende beesten, bint” is een combinatie van drie literaire topwerken van Ferdinand Bordewijk. De tijd waaruit de boeken komen heeft duidelijk invloed gehad op de boeken en de thema’s die hierin voorkwamen, waar het eerste boek gaat over een soort totalitaire samenleving waarin iedereen een vaste rol heeft en ieder aspect duidelijk beschreven wordt, is het tweede boek knorrende beesten van een heel ander typen, het lijkt vanuit mijn interpretatie een heel andere thema. Het is veel meer een boek dat over een evenement gaat en hoe mensen dit beleven vanuit hun positie dan over een staat of de opzet van een samenleving. Het derde boek bint vertoond wel weer overeenkomsten met blokken, de leerlingen van de school, waarvan bint directeur is, worden op een zeer andere manier opgevoed dan de standaard van deze tijd, de effecten daarvan worden duidelijk beschreven en het zegt meer iets over een samenleving.

Het eerste boek Blokken was duidelijk een boek dat was bedoeld om een samenleving te laten zien, er werd ruimte gelaten om een eigen mening te vormen, al werd de samenleving niet al te positief beschreven. Er werd namelijk hard gestraft als je iets verkeerds deed. In het boek werd onder meer het dagelijks leven beschreven en hoe de staat in elkaar zat, voor mij klonk het vrij communistisch, iedereen was gericht op de samenleving en hoe zij via hun rol deze beter kon maken. Ook werd er aandacht besteed aan rebellie, er werd een groep beschreven die verandering wou en er werd beschreven wat er met hun gebeurde. Ik vatte het op als een sterk geschreven boek zelfs al leek alles heel duidelijk op de oppervlakte, lag er nog genoeg achter om over na te denken. het was misschien niet nodig om de essentie van het boek te begrijpen, maar dat betekent niet dat het boek er niet beter van leek te worden des te meer je er over nadacht.

Het tweede boek knorrende beesten kwam bij mij minder binnen. Het is vind ik teveel een beschrijving en het kwam te kort aan een echte verhaallijn. Het circa 50 pagina’s dikke boek is in vergelijking met bijvoorbeeld bint vrij kort, ook vind ik dat er teveel aandacht ligt op het beschrijven van de omgeving en dat er teveel moeite is gedaan om alles in encryptie te schrijven, zo werd met knorrende beesten auto’s bedoeld. Het maakt het niet alleen zeer vermoeiend om het boek te lezen als je continu moet nadenken over welke betekenis iets ook al weer had, je was daar zo druk mee bezig dat de essentie van het boek lichtelijk voorbij sprong, het was al vrij moeilijk om je te focussen op wat er nou eigenlijk gebeurde tussen al die beschrijvingen, maar er werd daarop nog eens veel in encryptie gesproken waardoor het nog moeilijker werd om het verhaal zelf te vatten.

Het derde boek Bint was naar mijn mening een zeer sterk boek, niet alleen wordt je geïntroduceerd in een totaal nieuw systeem van scholing, je wordt ook betrokken terwijl de nieuwe docent dit ondervind. Jij de lezer wordt net zoveel meegenomen in de situatie, ik betrapte mezelf al een mening te vormen zonder dat ik die van de hoofdpersoon had gelezen, dit maakte wel dat mijn mening botste met die van het hoofdpersonages, maar dit maakte het nog interessanter, want er werd ook beschreven waarom hij zo dacht en kon je duidelijk het verschil in denken zien tussen de de jaren 30 van de 20ste eeuw en de 21ste eeuw.

Het waren alle drie in ieder geval zeer originele boeken waarin de schrijver niet echt zijn mening liet blijken maar hem toch langzaam op je overbracht, na deze drie boeken kan je dan ook niet veel zeggen over de man, maar je hebt wel een idee hoe hij dacht over de situatie die zich voordeden in het boek door de manier dat hij anticipeert op de gebeurtenissen in het boek.

Ik denk dat de schrijver zelf niet voor een totalitaire staat was maar wel vond dat de opvoeding te soft was geworden. Een ding dat hij duidelijk liet blijken was dat hij vond dat mensen in de maatschappij helemaal niet klaar waren voor de maatschappij, in alle drie de boeken opnieuw. Het was ook wel te verwachten dat de thema’s van dit boek wat controversieel zouden zijn in deze tijd, maar het waren wel dagelijkse thema’s in die tijd.