Recensie de avonden

Het boek begint op een zondag morgen, als Frits van Egters wakker wordt na wat lijkt een rare droom, al veranderd dit beeld door het boek heen als blijkt dat hij bijna altijd dat soort dromen heeft. Als zijn oudere broer later die dag op bezoek komt wijst hij (Joop) op zijn beginnende kaalheid, dit deed hij wel vaker, hij praatte zijn eigen angsten weg door ze aan andere aan te praten. S’avonds wou Frits naar zijn vriend jaap gaan, als deze niet thuis blijkt te zijn gaat hij naar zijn andere vriend louis, al duurt dit bezoek niet lang, aangezien louis al om kwart over negen naar bed gaat.

De volgende dag gaat Frits met zijn broer en de vrouw van zijn broer Ina naar een reünie van zijn oude middelbare school, desondanks zijn gesprekken over de dood van een oude lerares verveelt Frits zich.

De dag erna gaat Frits op bezoek bij Jaap & Joosje voor de eerste verjaardag van hun kind, maar in eerste instantie was zijn vriend jaap er niet en verveelde hij zich, en zegt hij onder andere dat het kind een kreng is en wel niet zolang zal leven. Als jaap thuiskomt praat Frits weer een aantal van zijn angsten van zich af, en daarna gaat hij naar huis.

Eenmaal thuis ontdekt Frits dat zijn moeder een zenuw aanval heeft, en die nacht droomt hij weer net zo vreemd. De volgende dag, eerste kerst dag komt ene Lande bij Frits op bezoek en beschuldigt een kennis, Maurits Duivenis ervan tweehonderd gulden van hem gestolen te hebben. Ze vevelen zich. Later komt Louis op bezoekt, waarmee Frits later die dag naar de film gaat, maar eerst praten ze over het pijnigen van insecten en vissen. ‘s Avonds gaat Frits naar Walter Graafse. Als een vriend van Walter, die daar ook toevallig is, op het clavecimbel speelt, wordt er geklaagd dat de muziek de buren stoort, omdat daar een vrouw op sterven ligt. ‘s Nachts heeft Frits weer angstdromen.

Tweede kerst dag luistert Frits naar muziek en verveelt zich. Als hij Maurits Duivenis in de stad tegenkomt, bekent hij dat hij de tweehonderd gulden heeft gestolen. ‘s Avonds bezoekt Frits Viktor, een student klassieke talen, en praat met hem over allerlei geestelijke afwijkingen bij mensen. Na zijn werk koopt Frits twee kaartjes voor de bioscoop. Door drukke werkzaamheden kan Viktor echter niet mee. Als Frits vervolgens bij Louis langsgaat, treft hij Viktor aan. Uiteindelijk verkoopt hij het tweede kaartje aan Maurits. Eerst gaat hij nog naar huis en denkt over wratten, onfrisse adem e.d. Na de film praten ze na in de kamer van Maurits, en het gesprek komt op allerlei perverse fantasieën als het martelen en wurgen van een bepaalde jongen.

De volgende dag gaat Frits’ moeder naar Haarlem, waardoor hij samen met zijn vader moet eten. ‘s Middags gaat hij even naar bed. ‘s Avonds gaat hij samen met zijn vrienden naar een café. Ze hebben het onder andere over de vakantie, kostgangers in de oorlog en de school die Frits niet afgemaakt heeft. De dronken Frits komt met veel hulp thuis. Nadat hij overgegeven heeft, valt hij in slaap.

De volgende ochtend wordt Frits wakker en heeft hij een kater, ’s Middags gaat Frits naar Adelaar, de vader van Ina. Daar aangekomen blijkt dat Joop en Ina naar de schouwburg zijn. Als Frits weer thuis is, komen Joop en Ina langs. Frits plaagt Joop met zijn kaalheid. Hij gaat naar Bep Spanjaard, die last heeft van eczeem aan haar been. Ze vertelt over haar achtervolgingswaanzin uit de oorlog en geeft Frits een speelgoedkonijn, dat zijn troeteldier wordt. Thuis hebben zijn vader en moeder ruzie.

De dag die daarop volg gaat Frits Samen met wat vrienden  naar de negerfilm De Groene Weiden. Hij gaat direct na afloop alleen naar huis, om te voorkomen dat de zinloze gesprekken met zijn vrienden afbreuk doen aan het effect van de film. Hij droomt over een lijk dat bij hem wordt thuisbezorgd.

Dan gaat het boek verder op oudjaarsdag, Frits viert oudejaarsdag thuis met zijn ouders. Frits ergert zich aan de eetgewoonten van zijn ouders en aan zijn moeder. Als het gesprek stokt, gaat Frits naar boven. Hij wil zijn konijn martelen, maar wordt geroepen door zijn moeder. Nog voor twaalf uur wil hij zijn vader vertellen hoe hij over hem denkt. Het lukt niet. Na twaalf uur gaat Frits naar zijn vrienden. Nergens wordt opengedaan. Op weg naar huis noemt Frits alle slechte eigenschappen van zijn ouders en vraagt God om vergiffenis voor hen.

ik vond het boek heel apart, het is niet een verhaal dat ik had verwacht, ik wist natuurlijk dat het een boek zou zijn zonder echte gebeurtenissen, maar toch was ik verrast. Al gebeurt er bijna niks in het boek zelf is het wel interessant. Frits is een moeilijk te beschreven karakter, al lijkt hij te passen in de samenleving springt hij er toch uit, juist omdat hij er niet uitspringt. Er is niks aan Frits wat hem anders maakt, op zijn rare dromen na, maar dan opnieuw dat is mijn interpretatie van zijn dromen, er valt zo weinig te zeggen over die dromen, omdat je Frits al niet helemaal kan beschrijven. Veel schrijvers doen hun best om de lezer een band te laten opbouwen met het hoofdpersonage, en al kon je Frits een ruime periode volgen in het boek, vond ik niet dat er een band ontstond waarin je compleet achter hem stond of compleet tegen hem was.

Juist omdat het zo anders is dan wat ik ken, vind ik het wel interessant, qua concept dan het boek zelf vond ik niet zo. Ik zou zeer gedesinteresseerd zijn in een soort gelijk boek, waar je eigenlijk aan het einde nog steeds een objectieve blik hebt ,maar waar toch meer actie in zit of in iedere geval iets van actie of vooruitgang.