Recensie De procedure

Het boek is opgedeeld in aktes.

akte 1:

In de eerste akte wordt Victor Werker voorgesteld als wetenschapper. Dit wordt ook duidelijk gemaakt dmv vele flashbacks, onder meer een flashback waarin wordt beschreven hoe twee mannen de schepping van god nabootsten door het maken van een golem uit een stuk klei. Nadat dit zeer uitvoerig is beschreven, wordt verteld over zijn vader, een gevierd militair die maar 1 keer per maand behoefte heeft aan seks. Zijn moeder wil echter graag zwanger worden en rekent daarom precies uit op welke dag ze het met haar man moet doen. Dit lukt en daarna wordt de bevalling omschreven. Het komt er op neer dat hij gelijk geboren wordt met een drieling, de gebroeders Dodemont, die te vroeg worden geboren en daarom te weinig melk van hun moeder kunnen krijgen. OP die manier krijgt hij 3 melkbroeders.

akte 2:

De tweede akte bestaat uit drie brieven van Victor aan zijn dochter Aurora. Deze blijkt later voor de bevalling al gestorven te zijn. Daarom is Victor ook door Clara verlaten. In deze brieven vertelt hij aan Aurora zijn hele leven. Het belangrijkste wat hieruit naar voren komt is, dat hij gevraagd is om een boek te schrijven over zijn belangrijk scheikundige/biologisch ontdekking, Het allereerste levende organisme uit een stukje klei, de ebiont genoemd. Hij moet dit boek toegankelijk maken voor het gewone publiek. Hij noemt dit boek alvast Aurora’s Key to Life. Uit de brieven komt ook duidelijk naar voren dat hij een groot tegenstander heeft, namelijk zijn jaloerse collega Brock.

akte 3:

Victor maakt zich op om zijn melkbroeders te ontvangen. Hij laat hun als een soort rechtbank over hem oordelen. Eigenlijk komt het tijdstip hem niet goed uit, hij wacht op een telefoontje uit Stockholm over een nominatie voor de Nobelprijs. De volgende dag wil hij bellen naar Zweden, waar zijn ex-vrouw woont, maar door een technische storing luistert hij een planning voor een moord af. Dit telefoontje heeft in een straal van 1000 meter rond zijn huis plaatsgevonden. Hij probeert de plaatsen die beschreven werden te vinden, maar stopt er uiteindelijk maar mee. Als hij thuis komt, probeert hij tot rust te komen. Dan gaat de bel, als hij open doet, dringen er twee mannen binnen die hem doodsteken.

het boek is op zich vreemd opgebouwd, 3 verschillende delen waarin nog meer delen voorkomen, het is niet iets wat iedere schrijver zou doen, tenminste wat ik heb gelezen. ik vond het boek niet zo verschrikkelijk interessant, in tegenstelling tot wat ik had verwacht. toen ik dit boek uit zocht, zocht ik iets waarvan ik dacht dat ik ervan zou gaan genieten of ontspannen, maar dankzij gebrekkige onderzoek was ik niet helemaal voorbereid op dit boek. Het was een stuk complexer dan ik had verwacht en door de verkeerde instelling in het begin was het moeilijk om de essentie van het verhaal alsnog op te pakken.