Recensie Turks fruit

Turks fruit is een roman van Jan Wolkers uit 1969. Het boek gaat over een beeldhouwer en zijn vrouw Olga. Hij ontmoet Olga wanneer hij langs de weg staat te liften en de autorit eindigt uiteindelijk met een ongeluk. Na twee maanden vinden ze elkaar weer en besluiten ze te trouwen. Op een gegeven moment verlaat Olga de ik-persoon. Hieruit komt ook het belangrijkste thema van het boek naar voren, namelijk verdriet. De ik-persoon is helemaal van slag en heeft moeite met het oppakken van zijn leven. Nadat beide vele relaties (met andere mensen) hebben gehad wordt Olga getroffen door een hersentumor en besluit de ik-persoon haar op te gaan zoeken in het ziekenhuis. Tegen het einde van haar leven gaat het zo slecht met Olga dat ze helemaal kaal wordt en bijna niets kan eten, daarom koopt hij een vuurrode pruik voor haar en elke keer dat hij bij Olga op bezoek komt neemt hij Turks fruit mee. Nadat ze een half jaar in het ziekenhuis heeft gelegen overlijd ze.  Ik vond het eerst een apart boek moet ik toegeven, maar hoe verder ik in het boek kwam hoe beter en mooier ik het vond.  De schrijver beschrijft heel veel en ik begreep naderhand dat veel dingen die er beschreven werden een diepere betekenis hadden dan er stond. En dat vond ik gewoon mooi. Ook de thema’s zoals dood, eenzaamheid en liefde waren erg aangrijpend beschreven en dat maakte het boek goed.