Recensie: Karel ende Elegast

Informatie
Titel: Karel ende Elegast
Auteur: Onbekend
Eerste druk: 1982
Genre: Middeleeuws verhaal
Bladzijdes: 56

Karel krijgt een bericht van een engel, een bericht dat hij wat moet gaan stelen. Eerste instantie dacht hij dat het een fout bericht was en dat hij niks moest gaan stelen. Even later besloot hij dit toch te doen. Onderweg kwam hij een ridder tegen genaamd Elegast. Elegast is een ridder, verbannen door Karel. Na al deze tijd verbannen te zijn is Elegast nog steeds trouw aan zijn koning. Karel en Elegast besluiten het kasteel van Eggeric, de gemene zwager van Karel, te beroven. Dit plan mislukt en Karel en Elegast komen erachter dat Eggeric van plan was om Karel te vermoorden. Elegast heeft daarom Eggeric vermoord. Door deze trouwe daad wordt de ban opgeheven en Elegast trouwt met de zus van Karel.

Mening

We hebben Karel ende Elegast gezamelijk in de klas gelezen. Hierdoor was het wel goed te begrijpen. Als je dit verhaal individueel moest lezen dan zou het nog wel eens een opgave kunnen worden, aangezien het gebruikte Nederlands erg afwijkt van wat wij gewend zijn. De gedachte achter het boek is duidelijk, wees goed en je wordt beloond. In dit geval Elegast wiens ban opgeheven is en hij mag met de zus van de koning trouwen, slechts omdat hij altijd trouw bleef aan de koning. De sfeer van het boek was goed, de setting duidelijk en het verhaal was goed te volgen.

Moet je een oud boek voor Nederlands lezen dan raad ik deze aan. Het verhaal is kort en het is simpel.