Recensie Bint

Titel: Bint
Auteur: Ferdinand Bordewijk
Jaar: 1934
Uitgever: De gemeenschap, Utrecht
Bladzijdes: 78
Niveau: -

Samenvatting
Aan het begin van een nieuw schooljaar, rond het jaar 1934, begint meneer De Bree op een school als docent Nederlands. Meneer De Bree gaat aan vier verschillende klassen les geven, waarbij in alle vier de klassen de leerlingen zich verschillend gedragen. Meneer De Bree moet ook de meest beruchte klas, klas 4D, les geven. Deze klas staat bekend om zijn brutale en drukke leerlingen die niet op hun mondje gevallen zijn. Het is echter wel de favoriete klas van meneer Bint, aangezien ze de vorige docent Nederlands hebben weggepest.

Meneer De Bree vindt het erg fijn dat er onder strenge omstandigheden les wordt gegeven op school. Hij pakt zijn eigen klassen dan ook erg streng aan om te laten weten wie de baas is. Zijn manier van lesgeven blijkt al snel te werken: alle leerlingen uit alle vier de klassen luisteren netjes naar hem. Toch vinden de meeste leerlingen het naar om onder de strenge omstandigheden van meneer De Bree te werken. Ze vinden hem te streng, te boos en te afstandelijk. Op een gegeven moment vragen de leerlingen zelfs of hij vrede wil sluiten in de klas, zodat het iets gezelliger wordt. Aangezien meneer De Bree overtuigd is van zijn manier van les geven, gaat hij daar niet mee akkoord. Hij zal altijd zo streng en afstandelijk les geven zoals hij nu doet.

Een leerling, Van Beek, heeft tegenover het docententeam gedreigd met zelfmoord als hij een onvoldoende krijgt voor zijn schoolwerk. Tijdens een rapportvergadering komt dit ter sprake en het docententeam vindt dat Van Beek onvoldoende gewerkt heeft om een voldoende te krijgen. Van Beek wordt dus beoordeeld met een onvoldoende. Als Van Beek dit te horen krijgt pleegt hij eventjes later zelfmoord. De directeur Bint heeft hier gemengde gevoelens bij: hij wilde niet ingaan op het dreigement, maar is tegelijkertijd ook bang dat de zelfmoord van een leerling voor een hoop problemen zorgt.

Rond Pasen gaan de leerlingen met docenten op hun jaarlijkse schoolreisje. Ze reizen via Bergen op Zoom af naar België, en vervolgens naar Noord-Frankrijk.  Omdat een collega van meneer De Bree vader geworden is, moet meneer De Bree ineens mee op schoolreisje. Hij krijgt de taak om op de helft van de beruchte klas 4D letten. Onder het strenge regime van meneer De Bree verloopt het schoolreisje met klas 4D erg goed.

Nadat de leerlingen en docenten weer terug zijn op school, vraagt Bint aan meneer De Bree of hij nog een jaar langer op school les wil geven. Meneer De Bree was in de eerste instantie van plan om maar een jaartje les te geven. In de eerste instantie zegt meneer De Bree dat hij niet meer terug wil komen, maar later als hij thuis zit bedenkt hij zich toch en stuurt hij een briefje naar Bint met de mededeling dat hij toch nog een jaar les wil geven.

Als meneer De Bree het volgende schooljaar vol goede moed weer wil beginnen, blijkt dat Bint verdwenen is. Bint wilde namelijk niet meer langer als directeur op een school werken waar een leerling zelfmoord gepleegd heeft. Een collega, meneer Donkers, is de nieuwe directeur geworden.

Meneer De Bree probeert Bint thuis nog eens op te zoeken, maar keer op keer wordt hij aan de deur geweigerd. Bint doet alsof hij er niet meer is, en wil geen contact meer met anderen.

Mijn menig
Ik vond het einde van dit boek erg verrassend. Ik had echt niet verwacht dat Bint weg zou gaan, hij was immers de oprichter van deze stalen tucht. Ik vond het een leuke verhaalwending omdat hieruit blijkt dat zelfs Bint niet tegen zijn eigen schoolsysteem kan, en er eigenlijk aan onderdoor gaat. Ook vond ik het aangrijpend dat Van Beek echt zelfmoord pleegde, en dan vooral de manier hoe er mee werd omgegaan. Het werd eigenlijk al aangekondigd tijdens de rapportvergaderingen. Het leek alsof Bint er helemaal niets om gaf, en alles ging gewoon door zoals altijd. Later blijkt dat hij het er veel moeilijker mee had dan hij wilde toegeven. De passage uit het boek die mij het meest aansprak was dan ook de ‘toespraak’ die Bint gaf tijdens de rapportvergaderingen. Hier geeft hij een reactie op de mogelijkheid dat Van Beek zelfmoord gaat plegen:

“… Als Van Beek sterft krijgen wij veel verzet. Het verzet zal ons helpen de school te zuiveren. Het zal een laatste en grondige zuivering zijn. (…) Ik eis van een leraar dat hij zich niet inleeft in het kind, dat hij niet daalt. Ik eis van het kind dat het zich inleeft in de leraar, dat het klimt. Ik eis dat het zich inleeft in tien leraren. Ik eis dat het tienmaal gehoorzaamheid zal kennen, tienmaal tucht, dat het door tien volwassenen zal worden getuchtigd.”

Ik vind dat uit deze passage heel goed blijkt hoe Bint denkt over zijn schoolsysteem, wat hij wil van zijn leraren en leerlingen.
Wat ik geen leuk stuk vond ik dit boek is wanneer De Bree tijdens de rapportvergaderingen alle leraren gaat beschrijven. Dit duurt te lang, is te langdradig en je krijgt te veel informatie in één keer. Als zoveel personen in een keer worden beschreven kan ik het toch niet onthouden, dus weet ik eigenlijk nog niks over hen.
Ik vond het thema van dit boek leuk gekozen, ook omdat ik zelf nog op school zit. Ik kan me wel voorstellen dat er vroeger echt zulke scholen waren, waar zulke tucht heerste, dan ben ik toch blij met onze school!
Het taalgebruik vond ik leuk, kort en bondig. Soms was het wel wat ouderwets, maar dat is ook logisch als het in 1934 geschreven is. Het was toch erg goed leesbaar, ik kon de hoofdlijn er goed uithalen, dat vind ik zeker een positief punt.
Mijn eindoordeel over dit boek is zeker positief, ik zag best wel op tegen het lezen van boeken uit de oudere periodes, omdat ik dacht dat daar echt niet door te komen was, vooral door het oude taalgebruik, maar dat was niet zo en raad ik dit boek aan iedereen die een boek moet lezen uit die periode.

 

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>