Recensie De Russen Komen

Nog niet zo heel lang geleden was de spanning van de Koude Oorlog in groot deel van de  wereld voelbaar. Ook in Nederland was de spanning voelbaar. Er heerste een voortdurende angst voor een atoomaanval door de Sovjet-Unie. De overheid probeerde het antwoord te vinden op de vraag: “Hoe moeten we de bevolking beschermen tegen het Rode Leger van de sovjets?”.

Journalist Mark Traa deed archiefonderzoek naar deze periode en doet in dit boek verslag van zijn bevindingen. Hij schrijft overschuilkelder en vluchtplannen voor de regering en het koningshuis, over plannen om de vliegtuigen van de KLM en de binnenvaartschepen naar het buitenland te verplaatsen en om kunstwerken in bunkers te verstoppen. De auteur trof in de archieven zelfs tot in detail voorbereide plannen om hele steden en dorpen te evacueren.

Mijn mening
Ik vond het boek niet zo heel leuk om te lezen. Dit komt doordat het over geschiedenis gaat over de Koude Oorlog in Nederland. Ik vind geschiedenis niet zo heel boeiend, omdat het al is gebeurd en we leven in heden en we moeten juist naar de toekomst kijken, waardoor ik geschiedenis niet interessant vind en dus ook het lezen van dit boek niet zo leuk vond. Het boek bevat veel informatie over de Koude Oorlog in Nederland, waardoor mijn kennis wel is vergroot, maar het lezen van dit boek amuseerde mij niet wat een boek wel moet doen vind ik. Het kan zijn dat als je van geschiedenis houdt en het ook interessant vindt, dat dit boek juist heel amuserend is, maar dit was niet het geval bij mij. Het slot vond ik wel goed, omdat het met het heden te maken had en de vergelijking word gemaakt met het terrorisme wat nu aan de gang is en de Koude Oorlog wat in het verleden is gebeurd.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.