Recensie: Warenar

Titel: Warenar Auteur: P.C. Hooft

Korte samenvatting: Warenar denk dat de dienstmeid Reym van zijn pot goud afweet. Zij mag niemand binnen laten. Geertruyd de zuster van de buurman Rijckert, wil hem aan een vrouw koppelen voor het nageslacht. Rijckert wilt wel wat met de dochter van Warenar, Klaartje. Warenar gaat hiermee akkoord tegen betaling. Klaartje is al negen maanden zwanger, alleen Reym weet dit nog. Er worden voorbereidingen getroffen voor het huwelijk. De kok en de hulp moeten naar het huis van Warenar komen. Maar Warenar denkt dat zij voor zijn goud komen en besluit zijn pot ergens anders te verstoppen. Lecker vindt de pot met goud. Ritsert, de zoon van Geertruyd, vertelt dat klaartje zwanger van hem is en vraagt Warenar of hij haar mag trouwen. Maar Warenar dacht dat Ritsert zijn pot met goud gestolen had. Ritsert komt erachter dat Lecker de pot gestolen heeft. Hij gaat met hem naar het huis van Warenar. Warenar krijgt zijn pot terug maar geeft deze aan Ritsert. Ritsert belooft Warenar te verzorgen. En er wordt een jongetje geboren.

Mijn mening: Ik vond het een grappig boek, dit komt vooral door de misverstanden die telkens ontstonden rondom de pot. Ik vond de personages heel leuk, ze hadden ook allemaal een duidelijk en leuk karakter wat heel duidelijk naar voren komt in het verhaal. Ik vind het erg knap dat veel zinnen rijmde. Het taalgebruik was in dit boek aangepast, dit maakte het makkelijk lezen en las het snel door. Het verhaal was wel realistisch, het speelde zich af op bekende plekken in Amsterdam. Toch vond ik het boek niet altijd leuk, ik vond dat er soms nogal saaie stukken in zaten omdat het vaak alleen maar om de pot draaide en er geen verrassende dingen gebeurde. Ik zou het boek wel aanraden, want ik vind dat er wel een goede boodschap in zit en het leest makkelijk weg.