Recensie: Gebr.

Titel: Gebr. Auteur: Ted van Lieshout

Korte samenvatting: Luuk heeft een overleden broer genaamd Maus. Maus is overleden en hun moeder wil op de verjaardag van Maus al zijn spullen gaan verbranden. Luuk vind dit een raar idee en wil dit eigenlijk niet. Luuk mag wat spullen van Maus zijn kamer pakken, alleen niet uit zijn bureau want hier liggen zijn persoonlijke spullen. Luuk pakt toch stiekem het dagboek van Maus uit zijn bureau. In het begin zegt hij dat hij dit doet om de gedachtes van zijn broer te bewaren. Maar dit blijkt toch om zijn eigen geheim te bewaren. Luuk is namelijk homo, en Maus had dit opgeschreven in zijn dagboek. Hij wil zijn ouders geen verdriet doen dus vertelt hij dit niet. Luuk gaat ook in het dagboek van Maus schrijven zodat dit ook zijn dagboek wordt en zodat zijn moeder het dagboek dus niet kan verbranden. Luuk besluit op een gegeven moment het dagboek te lezen en terug te schrijven naar Maus, zo komt hij erachter dat zijn broertje ook homo was. Op de dag dat zijn moeder de spullen gaat verbranden vertelt Luuk dat hij homo is. Zijn moeder reageert heel goed en totaal niet zoals hij had verwacht. Zijn moeder accepteert hem zoals hij is.

Eigen mening: Ik vond het boek niet altijd even leuk, soms komen er erg intieme stukjes in en dit was voor mij iets te gedetailleerd verteld. Verder vond ik het verhaal wel leuk en best zielig. je kunt je heel erg inbeelden in de situatie van Luuk, dat vind ik wel knap geschreven. Ook brengt de schrijver een momenteel nogsteeds best wel gevoelig onderwerp in zijn boek naar voren, ik vind wel dat hij dit op een duidelijke maar luchtige manier overbrengt. Ik zou het boek wel aanraden want het onderwerp is interessant om over te lezen en het zet je ook aan het denken.