Recensie: Bezonken rood

Titel: Bezonken rood Auteur: Jeroen Brouwers

Korte samenvatting: Het boek gaat over Jeroen zelf en het begint met het overlijden van zijn moeder. Hij heeft haar al een hele lange tijd niet meer gezien of gesproken en wilt ook niet aanwezig zijn op haar crematie. Jeroen zat samen met zijn moeder, oma en zus van zijn derde tot zijn vijfde in een kamp in Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Door het boek heen zitten er flashbacks over zijn herinneringen aan zijn moeder in het kamp. Hij wilt zijn moeder niet meer zien nadat zij hem heeft achtergelaten in en pensionaat, dit deed hem herinneren aan het afscheid nemen wat hij in zijn jeugd meerdere malen meemaakte. Het jappenkamp had in zijn jeugd niet veel indruk gemaakt. Hij maakte dit mee alsof het heel normaal was. Later pas blijkt dat de gebeurtenissen in het kamp een trauma voor hem is geweest en dat hij er in het heden erg veel last van heeft.

Mijn mening: Ik vond het een erg ontroerend boek. Het is heftig om te lezen hoe hij alles heeft beleefd en hoe dat hem nu belemmerd. Ik kon me erg goed inleven in de hoofdpersoon Jeroen, omdat alles vanaf zijn punt beschreven is. Het is een autobiografisch boek. Dit zorgt ervoor dat alles nog schokkender overkomt en dat alles heel realistisch is. Ik zou dit boek wel aanraden omdat het een erg aangrijpend boek is en je je erg goed kan inleven in de hoofdpersoon en dit zorgt ervoor dat het niet saai is om te lezen.