Recensie: Karel en de Elegast

Titel: Karel en de Elegast Auteur: Onbekend

Korte samenvatting: Karel de grote wordt in de nacht voor zijn hofdag drie keer gewekt door een engel. De engel zegt dat hij uit stelen moet gaan. Karel sluipt ongezien het kasteel uit, in het bos komt hij een zwarte ridder tegen. Er volgt een gevecht omdat beiden hun identiteit niet bekend willen maken. Uiteindelijk stelt de zwarte ridder zich voor als Elegast en Karel doet zich voor al Abeldrecht. Ze gaan samenwerken en beroven samen Eggerik van Eggermonde, dit is de zwager van de koning. Karel blijkt geen handige dief te zijn. Elegast beroofd Eggermonde in zijn eentje. Elegast komt eracht dat Eggermonde een aanslag op de koning gepland heeft, die op de hofdag zal plaatsvinden. Elegast wil het de koning niet zelf vertellen, door zonden die hij heeft begaan. Abeldrecht zal het aan de koning doorgeven. De volgende dag worden Eggerik en alle handlangers gevangen genomen. De koning beslist dat er een duel komt tussen Eggerik en Elegast. God laat Elegast winnen en Eggerik sterft tijdens het duel. Elegast mag met de zus van de koning trouwen en al zijn zonden worden hem door de koning vergeven.

Mijn mening: Ik vond het onderwerp leuk, dit kom je tegenwoordig in moderne boeken niet meer zoveel tegen dat vond ik wel interessant en leuk om te lezen. Ik vond het boek wel erg onrealistisch doordat alle gebeurtenissen wel erg toevallig waren. Maar dit maakte het aan de andere kant ook wel weer leuk, ik vind het niet erg als een boek onrealistisch is. Ik vond het jammer dat in het boek de karakters niet echt een echte levendige persoonlijkheid krijgen. De karakters ondersteunen eigenlijk vooral het moraal van het verhaal. Dit maakte het boek voor mij wel wat saai. Toch zou ik het boek wel aanraden om te lezen, het is leuk om door middel van dit boek meegenomen te worden naar de tijd in de middeleeuwen.