Recensie: Hersenschimmen

Titel: hersenschimmen Auteur: J. Bernlef

Korte samenvatting: De hoofdpersoon van het boek ik Maarten Klein, hij is 71 of 72 jaar. hij is een gepensioneerd secretaris van de IMCO. een tijdje na de oorlog is hij met zijn vrouw Vera naar het plaatsje Gloucester in Amerika geƫmigreerd, zijn kinderen Kitty en Fred zijn terug naar Nederland gegaan. Hij leidt hier een rustig leven. Maar maarten begint rare dingen te doen, hij is steeds vaker afwezig en hij vergeet herinneringen. Het begint vrij onschuldig maat het wordt steeds erger. Zijn dokter Eardly schrijft hem tabletten voor en geeft hem mee om vaker in oude fotoboeken terug te bladeren om de herinneringen weer boven te halen. maar het wordt niet beter, na een tijdje komt er een hulp in de huishouding, Phil Taylor. Hij wordt als maar verwarder en doet steeds maar rare dingen. Je kan niet meer normaal met hem praten. Op het laatst wordt hij opgehaald en naar een tehuis gebracht.

De opbouw: Er is een verhaallijn in het boek, dat ik d verhaallijn over de toenemende dementie van Maarten. Aan het eind van het boek verandert de structuur, naarmate Maarten zich steeds minder herinnert worden het steeds alleen maar stukjes van een zin en in de loop van het verhaal en maarten steeds verder gedementeerd raakt worden het meer alleen woorden dan zinnen. uiteindelijk is het niet meer te volgen. het verhaal wordt vertelt door Maarten zelf in de ik-perspectief.

Mijn mening: Ik vond het onderwerp heel leuk, eigenlijk juist omdat ik er bijna niks van wist. daarom vond ik het boek ook erg leerzaam. Ik vond het heel mooi beschreven omdat je echt met de hoofdpersoon mee leeft. zijn gevoelens en zijn gedachten zijn zo goed beschreven dat je echt in zijn huid kruipt. In het begin is het verhaal goed te volgen en in de loop van het verhaal steeds moeilijker. Dit maakt het boek juist leuk vind ik, omdat je echt met de hoofdpersoon mee gaat en zo nog beter weet hoe het er in zijn hoofd aan toe gaat. Wel vond ik het einde erg lang duren en omdat je het niet meer goed kan begrijpen was het best moeilijk om hem door te lezen. Voor mensen die ook graag willen weten hoe dat voor iemand is om dement te worden en die houd van ontroerende boeken kan ik Hersenschimmen zeker aanraden.