Recensie: Het gouden ei

Titel: Het gouden ei Auteur: Tim krabbé

Korte samenvatting: Rex en zijn vriendin Saskia zijn op weg naar Frankrijk voor een vakantie. Onderweg stoppen ze bij een tankstation. Saskia gaat daar wat drinken kopen voor onderweg. Ze loopt naar het tankstation en is vervolgens is zij verdwenen. Rex kan haar niet meer terug vinden. Raymond Lemorne, heeft enge en vreemde gedachtes. Hij vraagt zich af of hij in staat zou zijn om een misdaad te kunnen plegen. Acht jaar na de verdwijning van Saskia trouwt Rex met Lieneke, een vrouw die hij heeft leren kennen vlak na de verdwijning van Saskia. Rex wilt nogsteeds graag weten wat er met Saskia is gebeurt. Rex heeft steeds nachtmerries over een gouden ei. Deze dromen over een gouden ei in de ruimte heeft Saskia ook gehad. Ze kon niet dood gaan en ontsnappen was alleen mogelijk door tegen het enige andere rondzwevende ei aan te botsen. Rex ziet deze droom als een oproep om verder te zoeken naar het verhaal achter de verdwijning van Saskia. Rex zet artikelen in de krant met de vraag naar informatie over de verdwijning van Saskia. Na enige tijd staat Raymond Lemorne voor zijn deur. Hij stelt aan Rex voor dat hij aan Rex zal vertellen wat er met Saskia is gebeurd als Rex hetzelfde ondergaat als wat er met Saskia is gebeurd. Rex stemt hiermee in. Rex wordt wakker in een kist, en blijkt levend begraven. Hetzelfde lot als wat Saskia heeft moeten doorstaan.

Mijn mening: Ik vond het een leuk boek, vooral omdat je er pas op het einde achter komt wat er met Saskia is gebeurt. Het maakt het boek ook interessant dat je op een gegeven moment in het boek het verhaal van Lemorne leest, je weet op dit moment ook niet wat hij met de verdwijning te maken heeft. En later in het verhaal kruisen de verhaallijnen van Lemorne en Rex elkaar waardoor je erachter komt wat Lemorne met de verdwijning te maken heeft. Dit maakte het boek spannend. Ook dat de titel die meerdere betekenissen heeft zet je erg aan het denken. Ik zou dit boek wel aanraden, het is een dun boek, hij is makkelijk te lezen en heeft een leuk en spannend verhaal.