Recensie: Joe Speedboot

Titel: Joe Speedboot Auteur: Tommy Wieringa

Korte samenvatting: Fransje is een 14 jarige jongen die na 220 dagen in coma weer wakker wordt. Hij was overreden door een grasmaaier. Als hij wakker wordt is hij helemaal verlamd en kan hij alleen zijn rechterarm bewegen. Hij besluit alle veranderingen op te schrijven. Bijvoorbeeld dat er een nieuwe jongen in het dorp is komen wonen: Joe Speedboot. Joe heeft al voor veel problemen gezorgd, bijvoorbeeld het maken van bommen. Fransje krijgt een vriendgroep met waaronder Christof, Engel en Joe. Joe is het grote voorbeeld van Fransje, hij doet alles wat Joe hem vraagt. Christof en Fransje worden verliefd op een nieuw meisje in het dorp: Picolien Jane (PJ), ze komt uit Zuid-Afrika. Joe wil een vliegtuig bouwen om de moeder van PJ, die een nudist zou zijn, te begluren. In de winter vliegt het vliegtuig dan eindelijk. De jongens komen vaak in de bar tijdens het bouwen en zo heeft Fransje een drankverslaving ontwikkelt. Die zomer halen alle vrienden en PJ hun eindexamen. Ze gaan allemaal studeren, voor Fransje is het echter onmogelijk om te gaan studeren. Hij blijft alleen achter. Hij gaat briketten persen voor zijn vader, hiermee ontwikkelt hij zijn rechterarm. Als Joe terugkomt en zijn arm ziet probeert hij van Fransje een armworstelaar te maken. Na trainingen, doet hij mee aan een aantal toernooien. Tijdens de eerst twee toernooien wint hij, het geld stroomt binnen. Bij het derde toernooi moet Fransje tegen zijn grote concurrent, de wereldkampioen in de finale. Op het beslissende moment voelt Fransje iets knappen. Zijn onderarm blijkt gebroken en zijn carrière is voorbij. Ondertussen hebben Joe en PJ een relatie en blijft Fransje alleen over. Joe besluit mee te doen aan de race Parijs-Dakar. Joe bouwt een vrachtauto om en gaat naar Parijs. PJ begint Fransje te verleiden en zij krijgen een seksuele relatie. Als Joe terugkomt is PJ in een relatie met Christof. Joe en Christof weten beiden niets van de relatie die PJ en Fransje nogsteeds hebben. Als PJ zwanger blijkt te zijn besluiten ze te gaan trouwen. Joe is zo boos dat hij tijdens de huwelijksplechtigheid met een vliegtuig langs vliegt met een sleep met de tekst ‘Hoer van de eeuw’.

Mijn mening: Ik vond het een erg leuk boek. Ik vind het knap hij de schrijver de spanning gedurende het hele verhaal erin houdt. Het boek leest ook makkelijk weg. Door Fransje als verteller vond ik het boek erg interessant. Je beleeft de wereld vanaf zijn punt, als gehandicapte jongen. Ook zit in het boek veel humor wat het boek weer luchtiger maakt en waardoor het ook makkelijk weg las.