Dinsdag 2 juli

Jordanië 2 juli

Goeiemorgen zei de wekker om kwart voor 7. Tijd om op te staan. Vandaag een lange maar leuke dag. Nou daar gaan we dan. Eerst opstaan om lekker te ontbijten en dan om 8 uur klaar staan wachten op de bus die ons naar het militair museum brengt. Eigenlijk heet het anders en is de naam dus Martyr’s monument. Hier ging we om half negen naar toe met onze bus en de andere delegaties. Om 9 uur kwamen we aan bij het museum. Ik vond het persoonlijk geweldig om het militair museum te zien. Je zag hoe het leger door de jaren heen steeds beter werd en hoe de wapens en geweren steeds meer ontwikkelt werden. Na onze tour in het museum zijn we naar het NCCA (National Centre for Culture and Arts) gegaan. Hier hebben we het administratief Committee van de IAYC ontmoet en hebben we een sessie gehad over jeugd gezondheid gehad. Helaas was dit allemaal weer in het Arabisch dus het meeste verstonden we weer niet. Er waren wel 2 vertalers voor ons maar die waren er niet de hele tijd (vind ik best stom als we die wel nodig hebben). Hierna zijn we gaan lunchen lekker in de zon voor het gebouw. Hier hebben we ook gelijk ingedeeld wie in welke discussie groep gaat mee praten. Ik en Iwan doen mee in vrede en oorlogsconflicten oplossen. Na de lunch zijn we begonnen aan onze workshops. Ik en Iwan zitten allebei bij het tekenen en schilderen. Maar we verklappen nog niks over onze schilderijen. Dit heeft tot 5 uur geduurd. Vervolgens werden we nog bij elkaar geroepen voor een sessie met iemand van de AYLA Aviation Academy. Dit is een opleiding tot piloot hier in Jordanië. Er is ook de AFT (Atlantic Flight Training). Deze is gevestigd in de United Kingdom. Hierbij hebben we meegedaan aan een quiz. En ik ben de gelukkige die een vraag goed had. De vraag was: met welk vliegtuig vliegt de Jordaanse luchtvaartmaatschappij. Dit wist ik nog van toen we aankwamen in Amman want daar stonden deze vliegtuigen bij de Gate. Het waren dezelfde vliegtuigen als waarmee wij vlogen, dus een Airbus A320. Dus ik had 1 vraag goed van de 6. Na deze sessie was er nog een sessie (ja we zijn echt niet op vakantie hoor we hebben het druk) deze sessie was met de winnaar van de Sheika Fatima Bint Mubarak International Award for the Arab Youth 2012 (ja lange naam). In deze sessie vertelde hij over zijn deelname voor deze prijs en hoe het was om deze te winnen, in het Arabisch. Dus we begrepen er zoals gewoonlijk half niks van. Na deze sessie zijn we terug gebracht naar het hotel. Hier zijn we gaan eten en naar de kamers gegaan, waar ik nu deze blog heb geschreven. Ik hoop dat je het leuk vond om deze blog te lezen. Wat we morgen mee gaan maken weten we al maar hoe we het gaan mee maken. Dat is zelfs voor ons nog een geheim…..
-Lorenso van Sligtenhorst

3 reacties op “Dinsdag 2 juli

1. Dat was weer een volle en leuke dag zo te lezen. Jullie maken wel heel veel leuke dingen mee. Geniet er maar allemaal van. Dit is zo’n ervaring die jullie niet snel zullen vergeten.

2. Jeetje, jullie maken heel veel mee, wat super. En wat een ervaringen doen jullie op! Hier in Holland gaat alles prima! Gister, 2 Juli, een heerlijke zomerdag, vandaag helaas weer wat regenachtig . Dus beetje jammer. Bij jullie is het beter!
    Geen bijzonder nieuws! Het wordt langzaamaan al rustiger op straat, geen schoolkinderen meer op fietsen etc. De vakantie is in aantocht : heerlijk! We denken veel aan jullie! Groeten aan iedereen en vooral ( natuurlijk) een dikkexx voor Daria, groetjes Carola, Albert en Fabian