Recensie ‘Reize door het Aapenland’ van J.A. Schasz

Titel: Reize door het Aapenland
Auteur: J.A. Schasz
Genre: Komedie, reisverhaal
Jaar van uitgave: 1788
Aantal pagina’s: 90

In Reize door het Aapenland vlucht het hoofdpersonage weg uit het dorp waar hij woont na te worden beschuldigd van moord. Omdat hij niet kon kiezen tussen zijn moeder, dienstmeisje, hond en paard, verdronken ze helaas alle vier. Hij komt terecht in het Apenland, waar een volk van apen woont met nummers als namen. Ze willen graag mensen worden, maar de meningen over hoe ze dat gaan bereiken zijn verdeeld. Volgends de ene groep moeten de apen hun gedrag aanpassen, de Nummereenianen, terwijl volgens de andere groep, de Nummervijfianen, de apen hun uiterlijk moeten aanpassen door hun staart eraf te hakken. Degenen die uiteindelijk hun staart eraf hakken gaan dood door de pijn of bloeden zelfs dood. De rest van de apen worden gevangengenomen door een aantal kermismensen. Uiteindelijk wordt de hoofdpersoon wakker en realiseert zich dat het allemaal een droom was.

Reize door het Aapenland is een boek dat vooral kritiek geeft op de politiek. Voordat dit boek werd geschreven kwam het Pruisische leger Willem V te hulp om de patriotten te onderdrukken die streden voor meer democratie en minder absolutisme. De schrijver was zelf patriot. Waarschijnlijk waren de Nummereenianen een representatie van de patriotten. Hoewel ze het gelijk aan hun kant hadden, verloren ze alsnog. Ik vind dat de kritiek op een creatieve manier is verwerkt in het boek. Het idee van een samenleving als in dit boek klinkt absurd, maar was toentertijd wel een spiegel voor de maatschappij. Het boek is een pure satire, iets wat ik eigenlijk nog nooit had gelezen en daarom wel een keer wilde uitproberen. Ik dacht dat het misschien moeilijk zou zijn om te lezen vanwege het wat gedateerde taalgebruik, maar dat viel gelukkig erg mee.

4/5