Recensie ‘Hersenschimmen’ van J. Bernlef

Titel: Hersenschimmen
Auteur: J. Bernlef
Genre: Psychologische roman
Jaar van uitgave: 1984
Aantal pagina’s: 221

Hersenschimmen vertelt het verhaal van Maarten, een oude man die langzamerhand steeds erger gaat dementeren en de effecten hiervan op hem en de mensen in zijn omgeving. Hij woont al een tijdje met zijn vrouw Vera in de Verenigde Staten. Hij begint het heden en verleden door elkaar te halen. Hoewel het klein begint, wordt het al snel problematisch. Hij is steeds maar in gedachten verzonken en geeft onduidelijke antwoorden op Vera’s vragen. Hij begint uit het niets te zoeken naar snoepjes die zijn oma altijd voor hem verstopte en wacht op een zondag op de schoolbus. Het meisje Phil Taylor komt bij hen wonen om voor Maarten te zorgen wanneer Vera weg is, maar Maarten vergeet steeds wie ze is en begint ook te vergeten wie Vera is. Uiteindelijk weet hij ook niet meer wie hij zelf is en snapt hij de Engelse taal niet meer. Zijn gedachten zijn fragmentarisch en lijken nergens op te slaan. Op zijn sterfbed pakt hij nog Vera’s hand, ook al weet hij niet precies meer wie ze is.

Ik was erg onder de indruk van de schrijfstijl van de schrijver. Het lijkt me erg moeilijk om een goed beeld te krijgen van iemand die aan het dementeren is, maar de schrijver weet toch een realistisch scenario te schetsen. Het verloop van de dementie is heel goed beschreven. Eerst subtiel, maar uiteindelijk overduidelijk. Aan het einde van het boek is de lezer eigenlijk net zo hulpeloos als het hoofdpersonage. Het is helemaal niet duidelijk wat er gebeurd en of wat er wordt beschreven wel naar waarheid is, omdat de verteller het zelf eigenlijk ook niet weet. Het boek is wel moeilijk en behandelt zware onderwerpen, maar het is een heel mooi geheel.

4/5