Recensie ‘Rivieren’ van Martin Michael Driessen

Titel: Rivieren
Auteur: Martin Michael Driessen
Genre: Novelle
Jaar van uitgave: 2016
Aantal pagina’s: 104

Rivieren bestaat uit drie verhalen die allemaal verbonden zijn door één thema: rivieren. Het eerste verhaal, Fleuve sauvage, gaat over een alcoholist en acteur die alleen een rivier afvaart in een kano. Hij vertelt over zijn rampzalige verleden en zijn toekomst, waarvan hij niet zeker is. Het verhaal dat hierop volgt, De reis naar de maan, gaat over twee vrienden die van verschillende stand zijn. De een is zoon van een houthandelaar, de ander werkt bij de houtvlotten. Hij droomt over het afvaren van de rivier en snapt eigenlijk niet zo goed waarom zijn vriend nog contact met hem houdt ondanks het verschil in klasse. In het laatste verhaal, Pierre en Adèle, vormt een rivier een scheiding tussen twee families. De families vinden elkaar niet aardig vanwege verschillen in geloofsovertuiging. Het lijkt onmogelijk een evenwicht te vinden, maar uiteindelijk wordt er toch een wapenstilstand bereikt.

Ik vond Rivieren een fijn boek om te lezen omdat de verhalen lekker kort waren. Er was weinig bijzaak en veel verhaal, dus er waren geen langdradige stukken. Het feit dat de verhalen kort waren, zorgde er wel voor dat ik weinig waarde hechtte aan wat er gebeurde met de personages. Je krijgt als lezer te weinig tijd om je echt in te leven omdat er veel gebeurd op een weinig aantal pagina’s. Het is geen slecht boek, maar niet iets wat ik me later nog kan herinneren omdat het zoveel indruk op me heeft gemaakt.

3/5