Recensie ‘De tolk van Java’ van Alfred Birney

Titel: De tolk van Java
Auteur: Alfred Birney
Genre: Psychologische roman, biografie
Jaar van uitgave: 2016
Aantal pagina’s: 541

De tolk van Java is de biografie van Alan Nolan en diens vader, Arto, die zijn gruwelijke herinneringen van het geweld op Nederlands-Indië omschrijft. Arto vlucht uit Nederlands-Indië en bezwangert een vrouw in Nederland, maar is helemaal geen goede vader. Het geweld dat hij vroeger thuis ervoer bracht hij met zich mee naar zijn huis in Nederland. Op 15-jarige leeftijd ervaart hij het leven onder de wrede Japanse bezetters, tegen wie hij in opstand komt met zijn landgenoten. Wanneer deze echter zijn verdreven, keert de woede van het volk zich naar de Nederlanders. Arto kiest de kant van de Nederlanders en moet vechten tegen de mensen waarmee hij vroeger samen tegen de Japanners vocht. Hij beschrijft de politionele acties waar een enorme hoeveelheid inlanders uitgemoord wordt. Tegen het einde van het boek krijgt Alan te horen dat zijn vader is overleden in Spanje, waar hij al langere tijd woonde. Hoewel hij hem nog niet heeft vergeven voor zijn vreselijke jeugd, besluit Alan de strijd tegen zijn vader nu toch te staken.

De tolk van Java is zeker geen makkelijk boek. Het is een rauwe vertelling van een deel van de Nederlandse geschiedenis die vaak wordt weggestopt. De dingen die worden omschreven zijn gruwelijk en onmenselijk en voor de lezer dus best heftig. Ik wist eigenlijk niet zo veel over de geschiedenis van Nederlands-Indië, dus toen ik aan dit boek begon was ik erg benieuwd. Het verhaal verraste me omdat het zo direct was. Er werd niks weggelaten, hoe erg het ook was. Ik vond het mooi dat er Indonesische woorden werden verwerkt in het verhaal. Dit geeft toch extra karakter. Daarbij was het fijn dat het boek was opgedeeld in stukken. Het boek is best dik, dus af en toe een afdwaling naar een andere verhaallijn was wel goed voor de afwisseling. De schrijfstijl van Alfred Birney paste zich aan aan het personage dat aan het woord was. De vader had een zeer afstandelijke en kille manier van omschrijven, een perfecte documentatie, terwijl Alan meer als een echt persoon aanvoelde. Ik zou het boek zeker aanraden, maar als lezer moet je wel voorbereid zijn op een heftig verhaal.

5/5