Recensie ‘De rode strik’ van Mensje van Keulen

Titel: De rode strik
Auteur: Mensje van Keulen
Genre: Psychologische roman
Jaar van uitgave: 1994
Aantal pagina’s: 205

De rode strik gaat over de zusjes Maria en Bee. Ze zijn voor hun jonge leeftijd (11 en 9 jaar) al erg zelfstandig; hun moeder is nauwelijks thuis en hun vader kennen ze niet. Ze spelen veel met de andere kinderen in de buurt. Dan krijgt hun moeder een nieuw vriend, die ze al snel ‘de Beestenman’ noemen. Eerst komt hij alleen ‘s avonds op bezoek, maar uiteindelijk komt hij bij hen wonen. Hij plaagt de meisjes constant en drinkt te veel alcohol. Ze hebben een enorme hekel aan hem en zijn van plan hem te vermoorden. Wanneer de meisjes een muisje vinden en deze als huisdier willen houden, vinden ze hem dood in een muizenval. Ze zijn er van overtuigd dat de Beestenman hier achter zit. Hun drang om van hem af te komen wordt alleen maar versterkt wanneer hun moeder naar het ziekenhuis moet na een miskraam. Ze krijgen een konijntje, en wanneer de Beestenman dreigt het konijntje te vermoorden, neemt Maria dit serieus en begint op hem in te slaan met een koekenpan. Vervolgens gooit ze hem de trap af, waardoor het op een ongeluk lijkt. Dan blijkt hij toch nog te leven. Maria schopt tegen zijn hoofd tot hij niet meer beweegt. Bee raakt in shock en verblijft voor de rest van haar leven in een psychiatrische instelling.

Ik vond De rode strik een nogal extreem verhaal. Het plot was niet erg realistisch naar mijn mening. De schrijfstijl van de schrijfster was op zich wel fijn en niet zo ingewikkeld, waardoor je makkelijk door het boek heen kwam. Het verhaal heeft eigenlijk nauwelijks indruk op me gemaakt. Voor één keer lezen was het leuk, maar ik denk niet dat ik me over een aantal jaar nog kan herinneren dat ik dit boek ooit heb aangeraakt.

2/5