Recensie ‘Alles wat er was’ van Hanna Bervoets

Titel: Alles wat er was
A
uteur: Hanna Bervoets
Genre: Psychologische roman
Jaar van uitgave: 2013
Aantal pagina’s: 256

Alles wat er was is het verhaal van Merel, die samen met zeven anderen opgesloten zit in een schoolgebouw op last van de overheid. Buiten hangt een dikke, ondoordringbare mist. Zij gebruikt de agenda van een meisje als dagboek en verteld hierin wat er gebeurt terwijl ze proberen te overleven met schaarse voedselvoorraden en onderlinge spanningen.

Alles wat er was is een interessant, maar ook erg ingewikkeld verhaal. De vertelling is niet chronologisch, dus het verhaal speelt zich steeds op een andere dag af. Als lezer moet je dan wel verder lezen om erachter te komen hoe alles precies in elkaar zit, omdat je anders stukjes mist. De schrijfster heeft deze verwarrende tijdsvolgorde slim in het verhaal verwerkt. Omdat het als een dagboek geschreven is en het verhaal dus vanuit de eerste persoon wordt verteld, word je als lezer veel meer betrokken en voel je meer empathie voor het hoofdpersonage. Het apocalyptische aspect was wat me vooral aantrok tot dit boek omdat dat niet iets is wat vaak wordt geassocieerd met “echte” literatuur. Het zet je aan het denken: hoe zou ik handelen in een soortgelijke situatie? De schrijfstijl past goed bij de gebeurtenissen in het boek. Het hoofdpersonage wordt met verloop van tijd steeds minder helder en dit is ook terug te lezen in het verhaal. Haar gedachtegang wordt minder makkelijk om te volgen, zowel voor de lezer als voor haarzelf.

4/5