Nederlands boekrecensie 9

Je hebt het niet van mij, maar… – Een maand aan het binnenhof
Door: Joris Luyendijk

Dit boek gaat over ons eigen Nederlands politiek wereldje. In dit verhaal gaat Joris Luyendijk (de schrijver van het boek) een maand als journalist aan het werk. Hij krijgt een pas waarmee hij vrij en zonder gedoe in bijna het hele binnenhof in Den Haag mag zijn. Hier interviewt hij allemaal politici, journalisten, voorlichters en lobbyisten. Die samen ons beeld van de politiek bepalen, terwijl ze vaak minder kunnen zeggen dan ze zelf weten.

In Den Haag gaat het allemaal om geven en nemen. En dan vooral aandacht geven en aandacht nemen, allemaal voor publiciteit ofwel kranten/nieuwsartikelen. In deze vrij onbekende wereld, waar de gemiddelde NL’er niet veel van af weet. Zijn code’s als: “Je hebt het niet van mij, maar…”, de “Haagse kaasstolp” ook wel de “vierkante kilometer rond het binnenhof” een vereiste zaak. Het is deels misleidend voor buitenstaanders maar aan de andere kant ook weer volledig te begrijpen en gewoonweg pure tactiek.

Mijn mening.

Een leuke reportage voor iedereen die is geïnteresseerd in zijn land of politiek. Ik vond het zelf vooral erg verrassend om dit te lezen, het was een kort en krachtig boek wat duidelijk was opgebouwd (Joris begon zelf immers ook helemaal vanaf het begin). naar mijn mening een geslaagd ‘onderzoek’ naar de politieke wereld dat verrassend uitpakt, terwijl ik dit juist niet had verwacht.

Cijfer: 6,5 v/d 10.
Het was een leuk boek en niet al te ingewikkeld ondanks het thema. Het cijfer had hoger kunnen zijn als het boek wat dikker was en meer in de diepte ging. Ook vond ik het boek niet zo goed als andere werken van Joris.. Maar desondanks toch een intrigerend verslag over een verrassende manier van politiek bedrijven.