Recensie “ik kom terug” van Adriaan van dis

Opmerking: Deze recensie was meer geschreven als samenvatting dan een daad werkelijke recensie om te helpen bij de bespreeking eind 4 VWO. De samenvatting zelf heb ik op een aparte pagina gezet om niks te verklappen en is te bereiken met de onderstaande link.

Ik kom terug is een boek geschreven door Adriaan van dis gepubliceerd op 30 oktober 2014 en een van de nominaties voor de Inktaap.

Adriaan van dis is een literatuur liefhebber die voor zijn werk in Parijs woont tot dat zijn bejaarde moeder (98 jaar) waar hij bijna geen contact meer mee had hem vroeg om naar Nederland te komen met een verzoek. Zij zou haar verleden onthullen als hij haar een gemakkelijke dood bezorgd voor dat ze helemaal lichamelijk achteruit zou zijn gegaan door ouderdom.

Adriaan van dis heeft een trage jeugd beleeft met een vader die hem sloeg en een moeder die op afstand bleef. Zijn moeder geloofde sterk in meerdere oosterse godsdiensten die Adriaan meekreeg in zijn jeugd en had zich gezworen aan de Tibetaanse dodenboek. Een kenmerk van haar en haar verborgen geschiedenis was de sleutel om haar nek die hoorde bij een grote kist gevuld met herinneringen die ze altijd beschermde.

Bij zijn eerste bezoek aan zijn moeder wou ze naar haar geboorte dorp in Brabant waar ze is opgegroeid in een rijke boeren familie met veel landerijen in het zuiden. Ook maakt ze hier de eerste wereld oorlog mee waarbij ze Belgen verscholen. Ze komt haar kinderhuis tegen waar nu nieuwe bewoners zijn met een vrouw die ook afstamt uit haar tijd waar ze een hele confrontatie heeft over hun jeugd. Adriaan realiseert dat hij al zo vaak langs dit dorp is gereden op zijn tocht naar Parijs en terug. Later in dit dorp geeft hij ook een lezing waar hij veel Van Drissen tegen komt en uitvindt hoe veel leugens en taboes er plaats vonden in zijn familie en specifiek bij zijn moeder met hem als bastaardkind.

Dit is een snelle beschrijving hoe het begin van het boek loopt. Maar Beschrijft ook de rest van het verhaal. In het hele verhaal komen er constant confrontaties voor met haar verleden die weer een klein stukje vertelde over het geheim. Deze stukjes plak je zelf aan elkaar tot dat je ongeveer denkt dat je het weet. Maar dan komt er weer een nieuw stukje dat jou idee vernietigd zoals de onthulling van Carl of Saskia. Hier door werd ik persoonlijk weer terug getrokken in het boek om er veder achter te komen en vond dit ook de grootste charme van het boek, het mysterie. Jammer was dat er een groot stuk tijd zat tussen deze momenten van onthulling die gevuld met de literatuur ervaringen en gedachtes van Adriaan over zijn moeder. Deze trok mij niet zeer aan omdat ik niet zo een relatie had met me moeder. En al helemaal niet dezelfde gang van denken als volbloed B├Ęta student. Ook de slappe aanpak en niet gewoon een keer er goed bij zitten en het verhaal precies doornemen viel me tegen. Dit precies de aanpak waar ik om hoopte en voor schreeuwde tijdens het lezen maar nooit kreeg.

Daarnaast vond ik het wel zeer mooi om te zien hoe hij ave toe weer een vriendelijk moment had met zijn moeder waar hij lang een slechte band mee had. En hoe hij achter de geschiedenis van zijn kwade vader kwam. Dit werd prachtig afgerond met de goedkeuring van zijn moeder aan het eind van het boek

Of je nou een literatuur liefhebber bent of minder dan 1 boek per maand aanraakt. Je zult bij dit boek een spannende tocht aflopen om achter het geheim van de moeder te komen en met tegenslagen in het boek die je misschien irriteren zal je toch helemaal te vrede gesteld zijn wanneer je het einde van het boek heb bereikt.

Totaal cijfer voor Inktaap is 6 van de 10