Recensie: Malva – Hagar Peeters

Afbeeldingsresultaat voor malva boek

Waarde Neruda, als jij daadwerkelijk meent dat alle mensen gelijkwaardig zijn en dat je zwakken en de stemlozen een stem moet geven, hoe komt het dan dat jij jouw eigen dochter hebt verbannen en verzwegen?

(…)

Beste Sokrates, uiteraard is dat mijn taak geweest, zo goed als het de jouwe was om voor jouw kinderen te zorgen. Drie had je er (…). Toch heb jij de gifbeker verkozen boven de zorg voor hen, terwijl je door je vrienden nog zoveel uitwegen werden geboden om aan het vonnis van de rechter te ontkomen.

Malva is een klein meisje. Ze was de enigste dochter van de beroemde dichter Pablo Neruda. Ze werd geboren met een waterhoofd en was daardoor in het zicht van haar vader een mislukkeling. Hij schreef nooit over haar in geen elke van zijn gepubliceerd werk. In brieven die nooit hiervoor bedoelt waren praten hij altijd slecht over haar en noemde hij haar een puntkomma in plaats van een witregel (dit is ook de reden waarom regels in het boek gescheiden worden door een punt komma). Maar op 8-jarige leeftijd was ze al overleden. Dit boek vertelt het verhaal over Pablo van uit malva perspectief in de hemel. Vanaf hier reist ze af naar de aarde waar ze haar net overleden vader naar de hemel leidt. In de hemel gaat ze ook nog met vele in gesprek tot ze zelfs het motief van het boek bespreekt met Socrates. Is het acceptabel dat een je eigen kind verwaarloost voor het hogere doel van je carrière.

Hagar Peeters, de schrijfster van dit verhaal heeft dit onderwerp gekozen omdat zij een gelijke jeugd met Malva deelt.  Haar vader was een journalist en was weinig thuis toen zij een klein kind was. Hij was bezig in chili te rapporteren over de politieke situatie en bezocht zelfs Pablo’s begrafenis. Maar thuis verbergt hij het bestaan van zijn dochter voor meer dan 11 jaar voor zijn familieleden, kennissen en vrienden.

Het boek gebruikt geen komma’s maar punt komma dat heel verwarrend kan overkomen. Daarnaast gebruikt Hagar Peeters in het begin hele lange zinnen waardoor je snel de weg kwijt bent. Om dit op te lossen moet je het nog een keer lezen was niet erg gewild is. Gelukkig wordt dit minder hoe veder je in het boek komt. Daarnaast gebruikt ze mooie woord keuzen en debatteert ze daarmee over een heel belangrijk onderwerp. kort om een heel mooi boek dus.