Recensie: Het hout – Jeroen Brouwers

Afbeeldingsresultaat voor het hout

Het hout is het meest recente boek van Jeroen Brouwers waar in hij het verhaal vertaalt van de 26-jarige broeder Bonuventura. We reizen met hem mee over 3 periodes heen waarmee we het geheimen van het klooster leren kennen. (howel deze geheimen van verweg aan te zien komen waren.) Bon afkorting voor Bonuventura wordt in het begin van het verhaal gedemotiveerd tot zaalwacht waar wij via zijn waarnemen langzaam kunnen achterhalen wat er met het kinderen op het klooster terrein gebeuren.

Jeroen Brouwer heeft in een combinatie van korte zinnen en hele moeilijke woorden uit het Christendom overgemaakt hoe slecht de situatie wel niet kon zijn in zo een klooster. Hoewel hij hievoor wel eens makkelijkere zinnen voor kon gebruiken. Daarnaast geven de religieuze termen wel een sfeer in het verhaal lijn. De vraag is of dit te goede komt.

in het eerste deel volgen we het verhaal van onze hoofdpersoon broeder Bonuventura. Hij is docent in duits in het internaat maar door zijn discussies met het schoolhoofd Mansuetus wordt hij steeds meer gedemotiveert tot uiteindelijk zaalwacht waar hij. hij probeert erg achter te komen wat er gaande is met Mark die uit de slaapzaal verdwijnt maar wordt door Mansuetus hierop gewezen niet veder op door te gaan

in deel twee volgen we het geheimen liefdes leven van Eldert Harman. Hij verlaat het klooster voor een korte periode om naar de tandarts te gaan maar komt tussen door in aanraking met Patricia Delahaye waar mee hij de waarheid deelt over de misbruik van het klooster. Na het vertellen van elkaars verhaal verleid Patricia hem om het klooster uit te vluchten dat hij doet waarna ze seks hebben. Het vervolg van dit deel is het rond reizen van Eldert Harman tussen verschillende internaten voor zijn straf terwijl hij via boek uitwisselingen stiekem contact heeft met Patricia.

In het laatste deel volgen we hoe Bon er achter komt wat de waarheid is van de huidige situatie. Na meerdere onderzoeken hierna wordt er jammer genoeg nog geen conclusie genomen. Bon gaat wel ook net als Harman paar keer naar de tandarts als reden terwijl hij eigenlijk naar de weduwen gaat om te leren over seks.