1. Literatuur Recensie: Het behouden huis – W.F. Hermans

Uitgeverij: De Bezige Bij
Gelezen  druk: 31 (Ebook)
Eerste druk: 1951
Genre: Oorlogsroman, Novelle
Pagina’s: 79

Auteur
Willem Frederik Hermans is geboren op 1 september 1921 in Amsterdam. Hij was schrijver, maar ook actief als fotograaf. Willem  Hermans wordt samen met Gerard Reve en Harry Mulisch gerekend tot de drie belangrijkste  naoorlogse Nederlands auteurs.

Zijn vader was onderwijzer en erg streng voor hem. Volgens zijn vader deed hij niets goed en moest hij meer op zijn zus lijken. Om deze reden haatte hij zijn zus. Zijn zus stierf echter al op 21 jarige leeftijd, toen de Duitsers in 1940 Nederland binnen vielen. Ze pleegde toen samen met haar vriend (die ook haar neef was) zelfmoord. Hermans was toen 18 jaar en vanaf dat moment was zijn jeugd vroorbij.

Hermans heeft veel boeken over de oorlog geschreven, waaronder ‘ Het behouden huis’ en ‘ De donkere kamer van Damokles’ . Hermans stierf op 1 27 april 1995 en is dus 73 jaar geworden.

Het behouden huis is een verhaal over een Nederlandse soldaat in de Tweede Wereldoorlog. De soldaat is al vier jaar weg van huis, vanaf het begin van de oorlog in 1940. De soldaat werkte als spion tegen de Duitsers, maar was gevangen door de Duitsers. Vervolgens was hij weer ontsnapt, gevangen, in concentratiekamp Strellwitz geplaats en daar weer ontsnapt. Vervolgens was hij gepakt bij de Zwitserse grens, maar bij Saksen kon hij uit de trein springen. Toen is hij steeds naar het Oosten blijven lopen, waar hij zich uiteindelijk bij de partisanen (een leger, vechtend tegen de Duitsers, bestaanden uit allerlei nationaliteiten) kon voegen.

Bij de partisanen kan de soldaat eigenlijk met niemand praten, aangezien iedereen talen spreekt die hij niet kent. Er is alleen een Spanjaard waar hij een paar woorden mee kan wisselen.

De partisanen hebben een dorp van de Duitsers veroverd. De soldaat krijgt vervolgens van de sergeant een opdracht waar hij niks van begrijpt, alleen het woord boobytrap verstaat hij en dus gaat hij maar opzoek naar boobytraps. Lopend door de stad komt hij een huis tegen. Het huis is zowel van binnen als van buiten nog helemaal intact en niet beschadigd door de gevechten van de oorlog. Het is een behouden huis.

De soldaat gaat naar binnen en treft hier een huis aan, waarvan het lijkt dat de bewoners pas net weg zijn gegaan. Er is een kamer vergendeld, waar hij niet kan komen. Ook is er een bad met een kraan waar zelfs warm water uit komt. De soldaat trekt zijn uniform uit en gaat in bad. Na het bad wil de soldaat zijn vieze uniform niet meer aan en dus trekt hij een pak aan wat in het huis hangt.

Vervolgens wordt er gebeld. Hij loopt naar de voordeur en doet open. Bij de voordeur staat een Duitse officier. In de tijd dat hij in bad zat hebben de Duitsers het dorp weer heroverd. De officier ziet hem aan als de eigenaar van het huis en zegt dat er Duitsers in het huis moeten worden ondergebracht. Vanaf dat moment moet de soldaat zich gaan gedragen als de eigenaar van het huis wil hij niet ontdekt worden door de Duitsers.

De taal waarin Hermans het boek heeft geschreven is goed te begrijpen. Er staat af en toe wel eens een moeilijker woord in, maar je begrijpt het verhaal ook goed als je de betekenis niet weet, of de betekenis van het woord wordt later in het verhaal wel wat duidelijker.

Het verhaal is het hele boek geschreven vanuit de eerste persoon en er wordt dus niet gewisseld tussen verschillende personen. Ook dit zorgt er voor dat het boek makkelijk te volgen is.

Wat het boek wel iets lastiger maakt, is dat Hermans soms dingen verteld waarvan je niet helemaal begrijpt hoe ze gebeurt zijn of wat ze met het verhaal te maken hebben. Zo is er in het behouden huis een vergrendelde kamer, waar de soldaat niet kan komen. Aan het einde van het boek is deze kamer echter ineens open en is hier een oudere verwarde man vissen in een aqaurium aan het voeren.
Het is erg onduidelijk waar deze man opeens vandaan komt, of dat hij al het hele verhaal in de kamer heeft gezeten. Daarnaast speelt deze man, of de kamer niet een belangrijke rol in het boek. De vraag is dus waarom Hermans dit in zijn boek heeft verwerkt.

Totslotte is er niet echt actie in het boek. Het boek verteld wat er met de soldaat gebeurd gedurende het verhaal, maar dit gebeurd niet op een spannende manier. Als je dus een oorlogsboek met veel actie of cliffhangers verwacht is dit niet echt een geschikt boek.

Conclusie
Het behouden huis is een redelijk goed te begrijpen boek. Het boek is niet echt spannend dus het is goed dat het boek kort is, anders zou het veel te langdradig en saai worden. Ik vind het boek niet echt bijzonder, maar als je een kort boek zoekt om te lezen, is dit boek goed te doen.

1 reactie op “1. Literatuur Recensie: Het behouden huis – W.F. Hermans