3. Literatuur Recensie: Sonny boy – Annejet van der Zijl

Auteur: Annejet van der Zijl
Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar
Eerste druk: 2004
Genre: Oorlogsroman, Biografische roman
Pagina’s: 282

Auteur
Annejet van der Zijl is geboren op 6 april 1962 en is naast dat ze schrijfster is ook historica. Ze groeide op in Friesland en studeerde kunstgeschiedenis en massacommunicatie en ging vervolgens de journalistiek in. In 1999 nam ze ontslag en begon ze met het schrijven van boeken. Van der Zijl heeft een aantal literaire prijzen ontvangen voor haar boeken, waaronder de Gouden Ganzenveer in 2012.

Sonny boy vertelt het verhaal over Rika, Waldemar en Waldy. Rika van der Lans is getrouwd met Willem Hagenaar en heeft vier kinderen. Het gaat niet goed in de relatie tussen Rika en Willem en dus scheiden ze. Rika gaat met haar kinderen in Den Haag wonen en begint een pension. Waldemar is een stuk jonger dan Rika en woont in Suriname. Hij is een goede student en gaat om deze reden in Nederland studeren. Hij gaat in het pension bij Rika wonen en de twee krijgen een relatie.

De twee oudste zoons kunnen hun plek niet vinden in het nieuwe huis bij hun moeder en besluiten terug te gaan, om weer bij hun vader te gaan wonen. Als hun vader hoort dat Rika een relatie heeft met de Surinaamse Waldemar besluit hij om zijn kinderen gerechtelijk terug te nemen van Rika. Rika mag haar kinderen niet meer zien, maar krijgt wel een een kind met Waldemar, die ze Waldy noemen.

De famile Waldemar runt een een pension op het strand van Scheveningen, als de Tweede Wereldoorlog aanbreekt. De familie besluit joden in huis te nemen. Dit gaat lange tijd goed, maar na een inval worden ze toch opgepakt. Rika en Waldemar worden naar kampen in Duitsland afgevoerd en Waldy wordt bij familie ondergebracht. Het is de vraag over Waldemar en Rika nog leven terugkeren en hoe het verder gaat met Waldy.

Sonny boy is een mooi boek, berust op een waargebeurd verhaal. Het boek gaat gedeeltelijk over de Tweede Wereldoorlog, maar vooral over het leven van Rika en Waldemar. Het begin van het boek verteld daarom ook erg uitgebreid hoe Rika eerst Willem ontmoet en daar haar begin van haar leven mee deelt. Ook over de jonge jaren van Waldemar wordt uitgebreid geschreven. Dit zorgt er voor dat het erg lang duurt voordat Waldemar en Rika uiteindelijk bij elkaar komen.

Ik vond het begin van het boek daarom ook behoorlijk saai. Het werd pas spannender vanaf het moment dat Rika en Waldemar al samen woonden en Waldy geboren was. Vanaf dat moment begon bijvoorbeeld het onderduiken van Joden.

Het boek is geschreven in de derde persoon. In het begin van het boek wordt er om en om verteld over Rika en Waldemar. Dit vond ik een beetje verwarrend, aangezien ik toen nog niet de link tussen de twee kende. Dit zorgde er ook gedeeltelijk voor dat het begin van het boek wat saai was: je leest over twee personen en hun leven, maar je hebt geen idee waarom de schrijfster je dit verteld. Dit wordt pas later duidelijk, maar de lange inleiding had ook weggelaten kunnen worden.

Als je hoopt op een boek met spanning en cliffhangers zit je verkeerd. Het boek beschrijft alles erg uitgebreid en pas later in het boek wordt het iets spannender. Toch moet je het boek meer zien als een soort biografie over het leven van Rika, Waldemar en Waldy.