5. Literatuur Recensie: Warenar – P.C. Hooft

Warenar is de hoofdpersoon van het verhaal. Hij is een gierige oude man, die nooit wat uit geeft. Maar wel een pot met goud in zijn huis heeft verstopt. Zijn grootste angst is dat iemand deze pot vindt, dus is hij altijd ongerust en bang dat zijn goud in gevaar is.

Warenar heeft een dochter, Kleartje, die na een feestje door Ritsert zwanger is geworden. De oom van Ritsert, Rijckert ziet wel wat in Kleartje en wil met haar trouwen. Hij vraagt aan Warenar of dit goed is. Warenar denkt dat Rijckert de pot met goud heeft ontdekt en daarom wil trouwen. Hij gaat akkoord met het trouwen en Rijckert stuurt zijn knecht Lekker er op uit om alles voor de bruiloft te regelen.

Lekker verteld aan Ritsert dat Rijckert met Klaertje gaat trouwen. Ritsert schrikt hiervan, aangezien hij degene is waarvan Kleartje zwanger is. Daarom bekend hij tegenover Warenar dat hij Kleartje zwanger heeft gemaakt en hij vraagt of hij met Klaertje mag trouwen, in plaats van zijn oom Rijckert. Rijckert vindt dit ook goed en Warenar stemt er mee in.

Warenar is nog steeds bang voor zijn pot goud en besluit om deze reden het op het kerkhof te verstoppen. Lekker ziet dit echter en neemt de verstopte pot met goud mee. Warenar ontdekt dat zijn pot goud weg is en begint luid te jammeren. Ritstert hoort dit en helpt Warenar zoeken naar de pot met goud. Ritsert ontdekt dat Lekker de pot met goud en heeft en dwingt Lekker om mee te gaan naar Warenar en hem de pot terug te geven. Warenar is dolblij, maar heeft zijn les geleerd. Hij geeft de pot goud als huwelijkscadeau aan Klaertje en Ritsert.

Warenar is een boek uit de middeleeuwen. Het is eigenlijk de tekst van een toneelstuk en ook nog eens in dichtvorm geschreven. Ik vond dit niet erg fijn om te lezen. Het is op deze manier meer een toneelstuk wat je leest, zonder echt het toneelstuk te zien. Dit is een stuk minder leuk dan dat je het toneelstuk echt kan zien. Daarnaast is het lezen van het verhaal als toneelstuk best saai.

Daarnaast is het verhaal niet echt interessant. Het hele verhaal gaat over een vrek die zijn pot goud steeds beschermt, maar uiteindelijk van gedachte veranderd en het aan zijn dochter en schoonzoon geeft. Het verhaal heeft dus niet echt veel diepgang en is best langdradig en saai.