7. Literatuur Recensie: Het Gouden ei – Tim Krabbé

Rex is met zijn vriendin Saskia onderweg naar een vakantiehuisje waar ze hun vakantie door willen brengen. Op een gegeven moment stoppen ze bij een benzine-station. Na het tanken haalt Saskia nog wat te drinken bij het winkeltje. Rex wacht bij de auto, maar Saskia komt nooit meer opdagen. Rex start een zoekactie, maar Saskia wordt nooit teruggevonden en niemand weet wat er met haar gebeurd is.

Vervolgens is het acht jaar later. Rex heeft inmiddels een nieuwe vriendin: Lieneke. Toch vraagt Rex zich nog steeds elke dag af wat er met Saskia gebeurd is. Hij is al die jaren onderzoek blijven doen naar de plotselinge vermissing, maar weet nog steeds niet wat er gebeurd is. Dan komt er op een dag een man bij zijn huis. Hij verteld Rex dat hij weet wat er met Saskia gebeurd is en vraagt Rex mee te gaan, zodat hij uit kan leggen wat er gebeurd is. De man verteld dat Saskia doos is en dat Rex erachter kan komen wat er precies gebeurd is, door hetzelfde te ondergaan als wat er 8 jaar geleden met Saskia gebeurd is. Rex raakt bewusteloos, en komt weer bij in een doodskist onder de grond. Niemand heeft ooit kunnen ontdekken wat Saskia en vervolgens Rex is overkomen.

Ik vind Het Gouden ei een erg spannend boek. Al bijna direct aan het begin raakt Saskia vermist en je zit het hele boek in spanning af te wachten wat er precies gebeurd is. Het boek wordt eerst verteld vanuit Rex maar later vanuit Raymond Lemorne, de man die Saskia ontvoerd heeft. Doordat je ook het verhaal vanuit zijn perspectief leest, krijg je eigenlijk meer te weten dan Rex geweten heeft.

Ondanks dat het ontzettend Luguber is wat er met Saskia en met Rex gebeurd, ligt de nadruk in het boek voornamelijk op de spanning. Dit is de reden waarom je door wil lezen en waardoor je het boek zo uit hebt.