9. Literatuur Recensie: Siegfried – Harry Mulisch

Rudolf Herter is een Nederlandse schrijver met Oostenrijkse achtergrond, die voor een conferentie omtrent zijn nieuwste boek in Wenen is. In de bibliotheek van Wenen signeert hij zijn boeken. Op het moment dat hij klaar is en weer weg wil gaan, komen er twee oude mensen, Ullrich en Julia Falk, naar hem toe. De twee hadden de dag ervoor uitspraken van hem over ‘het begrijpen van Hitler’ en vertellen hem dat zij belangrijke informatie over Hitler hebben.

De volgende dag gaat Herter bij de twee langs. Ullrich en Julia vertellen dat zij bedienden waren op de Berghof, een buitenverblijf waar Hitler zich vaak bevond. Op een dag nam Hitler de twee mee voor een zeer belangrijke bespreking. De vriendin van Hitler, Eva Braun, was namelijk zwanger van Hitler en zouden samen een kind krijgen. Omdat dit slecht zou zijn voor de reputatie van Hitler, moest er gedaan worden alsof het kind van de Falks was. Het kind werd geboren en werd Sigfried genoemd.

Er gaat wat tijd voorbij, maar op een dag wordt Eva Braun gearresteerd. Op het moment dat ze weg is, krijgt Ullrich het bevel van Hitler om Sigfried te doden. Ullrich kan het niet begrijpen, maar het enige wat hij kan doen is het bevel opvolgen. Ullrich moet doen alsof het een ongeluk is. Na dit ‘ongeluk’ worden de Falks overgeplaatst naar Den Haag, om van het ongeluk te kunnen bekomen.

Nadat Herter alles gehoord heeft, gaat hij weer terug naar zijn hotel. In het hotel blijf hij maar doorpraten over allerlei gedachtes die hij heeft. Zijn vriendin Maria begrijpt er niks van en zegt dat hij moet gaan slapen.

Het boek vervolgt met een dagboek van Eva Braun. Via dit dagboek kom je er achter dat Hitler opdracht gegeven heeft om Sigfried te doden, omdat hij gedeeltelijk Joods zou zijn. Dit bleek later echter niet te kloppen.

Na het dagboek van Eva Braun, gaat het boek nog weer over Herter. Maria gaat bij Herter kijken. Het lijkt of hij slaapt, maar in het half uurtje dat Maria weg was, is Herter opeens gestorven.

Zoals vaker bij Harry Mulisch, is het boek vrij ingewikkeld. Er komen ontzettend veel historische figuren en verhalen in het boek voor. Aangezien ik bijna al deze personen en verhalen niet ken, maakt dat het boek soms wat saai en langdradig wordt. Toch zijn er ook stukken, waarin alles juist goed te begrijpen is en het best spannend is wat er verder gaat gebeuren. Ook is het fijn dat je door het dagboek van Eva Braun meer te weten komt over waarom Sigfried vermoord moest worden.

Al met al vind ik het een vrij ingewikkeld boek, maar wel met interessante stukken. Het ingewikkelde kan er voor zorgen dat het boek minder goed begrijpbaar is en waardoor de wil om door te lezen wat minder wordt.