Erik of het klein insectenboek – Godfied Bomans

Algemeen:
Titel: Erik of het klein insectenboek
Auter: Godfried Bomans
Uitgegeven: 1941

Recensie:
Dit tijdloze boek gaat over het negenjarige jongetje Erik. Een andere wereld binnenstappen, dat is zijn allergrootste droom. Op een avond voelt hij dat dit geen gewone avond is. En dan komt zijn grote wens uit.¬†Erik heeft een schilderij in zijn kamer hangen dat hij ‘Wollewei’ noemt en gelooft zijn ogen niet, hij kan het schilderij in stappen! Hij praat met al zijn overleden familieleden en vraagt zich af hoe het kan dat zij nog leven. Eenmaal in het schilderij is hij nog kleiner, en komt hij in contact met allemaal insecten. Onder andere de hilarische wesp. Erik kan het woordje wesp nog niet goed uitspreken dus de wesp probeert het hem te leren. “Wesp, wesp, wesp” sprak de wesp langzaam. “Weps”, zei Erik. Het boek gaat van deze grappige fragmenten ook naar diepere stukjes, wat het boek een interessant evenwicht geeft.

Bomans heeft op een goede, makkelijke manier geschreven waardoor je eigenlijk maar door bleef lezen. Ik vond het althans een hele fijne manier van schrijven. De boodschap van het boek is best duidelijk en ik kan me er wel in vinden. Het is een hele originele manier om de insectenwereld te gebruiken om de mensenwereld na te doen. Doordat er heel gedetailleerd geschreven wordt zie je het verhaal in je hoofd afspelen. Hierdoor voel je mee met de hoofdpersoon en lijkt het alsof je zelf ook in het verhaal zit. Dit was een interessante ervaring.

Naar mijn mening is Erik of het klein insectenboek een hilarisch boek. Het lijkt een beetje op een sprookje waardoor het een origineel boek is. Persoonlijk ben ik meer van de nonfictieve boeken maar dit boek is zeker een aanrader als je van fictie houdt.

2 reacties op “Erik of het klein insectenboek – Godfied Bomans

• Natuurlijk is het een hele tijd geleden geschreven, waardoor de taal anders is, maar voor de verandering is het wel interessant. Bomans heeft veel boeken geschreven waarvan ik gehoord heb dat hij altijd in deze stijl is blijven hangen. Hij heeft een bepaalde manier van schrijven waarbij hij allerlei maatschappelijke zaken behandeld op een originele manier. Zoals je ook in dit boek ziet, de maatschappij wordt beschreven door mensen te vervangen door dieren. Zo probeert hij de mensen iets bij te brengen.