Recensie; Joe Speedboat

Joe Speedboat

De auteur van dit boek is Tommy Wieringa. Dit boek is van niveau 3.

De veertienjarige Fransje Hermans is door een ongelukkig verval verlamd geraakt en kan alleen nog zijn rechterarm gebruiken. In het dorpje Lomark waar Fransje woont is er in jaren al niks meer gebeurd, maar daar kwam al snel verandering in. Een jongen genaamd Joe Speedboat komt in het dorp wonen en wordt Fransje zijn beste vriend. Joe laat Fransje zijn indrukwekkendste en gekste uitvindingen zien en zetten het hele dorp op haar kop. Ook neemt Joe Fransje mee naar het kampioenschap armpje drukken.

Het mooie aan dit boek is dat het een prachtige verhaallijn heeft. Als een boek een goede verhaallijn heeft, lees ik er altijd met plezier naar. En dat is echt zo met dit boek. Het leuke aan dit boek is dat het boek vooral is geschreven in de ik-perspectief. Het is geschreven door de hoofdpersoon zelf. Het is natuurlijk niet echt geschreven, maar het zijn eigenlijk allemaal gedachten, herinneringen en fantasieën, want de persoon is gehandicapt en kan niet schrijven of praten. En ik vind het leuk als een boek is geschreven in de ik-perspectief. Het verhaal gaat merendeels ook over het leven van twee totaal verschillende jongens en als lezer wil je graag weten hoe het afloopt met deze twee.

Het verhaal gaat over een verlamde jongen die toch nog probeert om van zijn leven te genieten. Dus ik denk in dit geval dat, dat het thema is van het boek.

De opbouw van het boek zit erg goed in elkaar.                                                                  Het boek bestaat uit drie delen. Bij het eerste deel maak je echt kennis met de hoofdpersonen en de bij personen. In het tweede deel wordt de fysieke rol van de hoofdpersoon toegepast en zelf vond ik het tweede deel het leukst. Het laatste deel bestaat vooral uit een stukje drama. En dat vond ik weer wat minder.

Joe Speedboat is over het algemeen geen spannend boek. Als lezer wil je wel graag weten (en al vanaf het begin af aan) hoe het afloopt met de bijzondere Fransje. En ook natuurlijk hoe hij langzaam erg goed bevriend raakt met Joe Speedboat en nog meer personen in zijn leven. De taalgebruik is niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar. Er kunnen soms woorden in zitten wat echt tegen de volwassen kant aan ligt en waar een kind dus geen bal van snapt.

Dit boek is een aanrader! Ik vind het een boek voor alle lezers. Als lezer heb ik er echt wat van geleerd. Ik werd ook echt in het leven gezogen van die gehandicapte jongen, en sta er nu ook in het echte leven nog wel is bij stil. Ik heb er begrip voor gekregen. Dit boek is een echte aanrader, dus lees het!