Recensie; Indische Duinen

Indische Duinen

De auteur van dit boek is Adriaan van Dis. Dit boek is van niveau 3.

Het boek Indische Duinen, gaat over een Indisch gezin die naar Nederland immigreert. Het gezin bestaat uit drie zusters, een moeder en een overleden vader. De moeder ontmoet de Nederlandse ex-soldaat Justin. In Nederland wordt er een jongen geboren. Zijn vader probeert hem zodanig op te peppen voor een eventuele volgende oorlog. Nadat zijn halfzus Ada overlijdt, vindt de jongen allerlei verhalen over het Indische leven. Langzamerhand begint hij meer te weten te komen over zijn Indische familie en ontrafelt hij allemaal verborgen geheimen en leugens over de familie.

Zelf vond ik Indische Duinen een moeilijk boek. Vooral de introductie van het boek was moeilijk te begrijpen. Dat komt omdat het misschien zo volwassen is geschreven. Er staan veel moeilijke woorden in. Aan de andere kant is dat ook goed, want als lezer leer je er veel van. Ik vond het ook een inspirerend boek, vooral omdat het boek over Indonesië gaat. Zelf ben ik ook half-Indisch. Nog een pluspunt van dit boek is dat mijn leeservaring erg is gestegen. Doordat het boek erg goed is geschreven, leer ik er heel veel van. En zo kan ik mijn leeservaring weer toepassen, op bijvoorbeeld boeken van niveau 4.

Het boek gaat vooral over de oorlog in Indië. Dus ik denk dat het thema van het boek vooral    oorlog in Indië is. Maar de zoon onthuld ook alle geheimen en leugens over zijn familie. Dus ook ontdekking en verraad.

De opbouw van het boek zit goed in elkaar. De intro begint over de reis van de drie meisjes op een boot naar Nederland. Op de boot praten ze elke seconde over de Nederlandse duinen. Na de intro begint er gelijk een groot hoofdstuk. Het begint gelijk treurig, over de overledene Ada, de halfzus van de jongen. Hier begint ook gelijk de ontdekking over zijn familie. En steeds dieper in het boek ontrafeld de jongen steeds meer geheimen. Hij ontmoet onbekende familie-leden en komt meer te weten over zijn overleden vader.

Er zit zeker wel een spanning in het boek. De eerste paar hoofdstukken gaat het vooral over de dood van zijn halfzus en dat hij de dagboeken ontdekt. Nadat hij de dagboeken ontdekt had begint eigenlijk het echte verhaal. En begint het boek steeds spannender te worden. De kwaadheid van de hoofdpersoon maakt het boek ook echt spannend, als lezer wil je het einde gewoon weten.

Het taalgebruik was normaal, vooral niet bedoeld voor lezers afkomstig van lagere niveaus. Want ik had soms ook moeite met sommige woorden en moest het ook echt een paar keer overnieuw lezen voordat ik het pas echt snapte.

Dit boek is een echte aanrader voor mensen die al vaker boeken hebben gelezen. Maar geen aanrader voor lezers die nauwelijks een boek hebben gelezen, want die snappen er denk ik helemaal niks van! Zelf vond ik het een bijzonder boek, vooral omdat het over Indië gaat en dat maakt het veel leuker. Maar omdat de schrijfstijl van het boek eigenlijk best pittig was, en het dus moeilijker was om de verhaallijn op te pikken, wordt het gelijk een minder leuk boek.