Recensie; Het recht op terugkeer

Het recht op terugkeer

De auteur van dit boek is Leon de Winter. Het boek is van niveau 4.

Het boek Het recht op terugkeer, gaat over de jongens Bram en Ikki die een bureau runnen over vermiste kinderen. Bram en Ikki leven in het jaar 2024 en wonen in Israël dat nu zwaar beveiligd is door de staat. Bram is een bureau begonnen, omdat zijn kind zelf zestien jaar geleden is vermist en Bram denkt nog steeds dat hij op een dag zijn kind zal terugvinden. Maar tijdens een opsporing van een kind ontdekt Bram iets dat zijn leven veranderd.

Ik vond het boek Het recht op terugkeer een lastig boek, vooral omdat ik leesniveau 3 is en het boek is van leesniveau 4. Maar ik vond het ook een spannend boek. Vooral omdat het kindje van de hoofdpersoon, Bram, zestien jaar vermist is en Bram zei dat hij zijn kindje ooit terug zal vinden en ben je dus erg benieuwd of Bram z’n kind weer terugvindt. De titel ”Het recht op terugkeer” gaat ook vooral om zijn kind.

Het gaat om een man Bram Mannheim, die een bedrijf heeft opgericht voor vermiste kinderen. Dit is een deel van zijn leven en dus ook een deel van het boek. Dus het thema van het boek is vooral vermist zijn en de titel zegt het al, het recht op terugkeer, terugkeren. Bram wilt dat zijn kind weer terugkeert in zijn leven.

De opbouw van het boek zit erg ingewikkeld in elkaar, het begint namelijk wel in het heden, hoe de hoofdpersoon in zijn werking gaat met zijn bedrijf in Israël. Dit boek heeft vooral een verhaal met grote flashbacks. In die flashbacks ziet de hoofdpersoon de hoogtepunten in zijn leven. En zo zit de opbouw ook in elkaar. Het begint met het hoogtepunt die als eerst is begonnen, namelijk het ontmoeten van zijn vrouw en dat hun samen een kindje krijgen. Als je het verhaal eenmaal leest ga je vrijwel snel door die flashbacks heen. Er zit dus niet echt een opbouw in het boek, het verhaal heeft geen rechte lijn.

Het taalgebruik was over het geheel normaal. Er werd niet veel gescholden in het boek, wel wordt het verhaal verteld vanuit een heel ander perspectief. Niet uit een ik-perspectief, maar meer uit een wij-perspectief.

Het boek is zeker een aanrader, vooral als je van boeken houdt die in de toekomst afspelen. Dan is dit zeker een boek voor jou. Het is wel voor mensen bedoeld die wat vaker met hun neus in de boeken zitten, want dit boek blijft een boek van niveau 4.